در برنامه «قضیه ساخنه» بررسی شد ؛

دور جدید اعدام های سیاسی در عربستان سعودی و واکنشهای بین المللی به آن

سه شنبه 10 آبان 1401 - 21:44:47

سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر از اقدام مقامات سعودی در صدور حکم اعدام 15 زندانی آزادی اندیشه خبر داد که شمار کسانی را که با تهدید اعدام مواجهند به 53 نفر می رساند که دست کم هشت نفر از آنها زیر سن قانونی قرار دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر که سه شنبه شب با موضوع «رژیم سعودی و دور جدید اعدام های سیاسی» پخش شد ، آمده است : این احکام اعدام از طرف رژیم سعودی درحالی صادر شده است که کارشناسان سازمان ملل متحد از مقامات سعودی ، آزادی فوری متهمین زیر سن قانونی و لغو حکم اعدام آنها را خواستار شده اند. 
سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر افزود : بیانیه کارشناسان سازمان ملل متحد درحالی صادر می شود که جان دهها نفر از جمله افراد کم سن و سال در معرض تهدید قرار دارد و درباره اقدام مقامات سعودی به ارتکاب نسل کشی جدید هشدار داد. این سازمان اضافه کرد عملکرد سعودی در این خصوص سرشار از کشتار جمعی و نسل کشی وحشتناک است. 
در ادامه این گزارش آمده است : مارس گذشته نیز مقامات سعودی جنایت دیگری مرتکب شدند و در یک روز 81 نفر را اعدام کردند از جمله اسیرانی از یمن و 41 نفر از پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام به اتهاماتی مانند ادعای دست داشتن در اقدامات تروریستی و اعتقادات انحرافی.  
سازمانهای حقوقی بین المللی بیانیه ای منتشر و در آن اشاره کردند که اجرای حکم اعدام کودکان در سعودی بر اساس حقوق بین الملل کاملا غیرقانونی و ممنوع است. 
این سازمانها از مقامات سعودی خواستند اقدامات قانونی لازم را برای لغو مجازات اعدام کودکان در همه جرایم از جمله قصاص و جاری شدن حد ، انجام دهند. 
این سازمانهای حقوقی اضافه کردند گروه مسئول در بازداشتهای کور تاکید کرده بود بازداشت کودک سعودی ، عبدالله الحویطی ، بی هدف و کور بوده است و از مقامات سعودی اتخاذ تدابیر فوری برای محافظت جسمی و روانی او را خواستار شدند. 
این سازمانها تاکید کردند عربستان سعودی با صدور حکم اعدام بر ضد الحویطی ، حقوق بین الملل و تعهدات خود را از جمله کنوانسیون حقوق کودکان و کنوانسیون مبارزه با شکنجه نادیده گرفته است. 
از سوی دیگر مجمع مخالفان جزیره العرب در بیانیه ای ، اقدام رژیم سعودی را در صدور احکام اعدام جدید و افزایش حکم زندان بر ضد بازداشت شدگان اندیشه را محکوم کرد. 
در این بیانیه آمده است ، اطلاعات به دست آمده درباره صدور این احکام نشان می دهد رژیم سعودی پس از محاکمه هایی که کمترین شرایط محاکمه عادلانه را دارا نبوده است ، این احکام را صادر کرده است و علاوه بر این شکنجه جسمی و روانی و بدرفتاری با متهمین صورت گرفته است. 
در ادمه گزارش «قضیه ساخنه» آمده است : به نظر می رسد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیگر حتی به طرفداران خود و طرفداران سیاستها و جنایاتش در این کشور نیز رحم نمی کند. صفحه العهد الجدید در توئیتر فاش کرد تحقیقات هیئت نظارت و مبارزه با فساد در سعودی ، دست داشتن شیخ عبدالرحمن السدیس رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجد نبوی را در فساد و جمع آوری ثروتی هنگفت که به بیش از 600 میلیون ریال سعودی می رسد ، فاش کرد و افزود پس از سازش و تهدید شدن به برکناری از سمتش حاضر شد در مقابل باقی ماندن در این سمت از بیشتر ثروتش صرف نظر کند. اما رژیم سعودی نه تنها اموال و داراییهای السدیس را مصادره کرد بلکه او را از ریاست کل امور حرمین شریفین نیز برکنار کرد. 


 


سه شنبه 10 آبان 1401 - 21:44:38