کارشناس لبنانی : ایجاد خلاء ریاست جمهوری در لبنان برنامه ریزی شده بود

سه شنبه 10 آبان 1401 - 16:14:0

کارشناس لبنانی در امور روابط بین المللل در گفتگو با شبکه الکوثر به تحولات لبنان و خلاء ریاست جمهوری در این کشور پرداخت و آن را توطئه ای منطقه ای و بین المللی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدو اللقیس کارشناس روابط بین الملل از بیروت در برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» که به موضوع «لبنان و پیامدهای خلاء ریاست جمهوری» در این کشور اختصاص داشت ، گفت : میشل عون رئیس جمهور لبنان در سخنرانی خداحافظی خود می خواست توضیح دهد که آنچه در این مدت اتفاق افتاد در چارچوب یک طرح و توطئه کلی و فراتر و بزرگتر از احزاب داخلی لبنان بود و هدف آن ایجاد خلاء در لبنان و خالی کردن نهادهای کشور است تا اجازه هیچ حرکت اصلاحی واقعی را ندهند چرا که این مسئله دست آنها را از امور داخلی لبنان کوتاه می کند و به سلطه آنها بر اوضاع سیاسی، اجتماعی و امنیتی کشور پایان خواهد داد. 

اللقیس افزود : لبنان تاکنون در تاریخ خود چنین فشار گسترده و خشونتباری را شاهد نبوده است و  ما در بحبوحه بسیاری از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پیرامون خود هستیم و موضوع اسکان فلسطینیها و مسئله آوارگان سوری را فراموش نمی‌کنیم چرا که با هدف ادغام آنها با واقعیت لبنان ، این فشار بر لبنان اعمال شد. 

وی ادامه داد: فشار زیادی با هدف نابود کردن آرمان فلسطین از طریق اسکان فلسطینیها در لبنان و ادغام آوارگان سوری در جامعه لبنان که با تمام واقعیت های اجتماعی و جمعیتی لبنان در تضاد است ، صورت گرفت تا به عرصه داخلی فشار وارد شود. 

عبدو اللقیس گفت : رئیس جمهور عون تلاش می کرد روشن کند که مشکل حضور او در عرصه قدرت نیست آنگونه که برخی تلاش می کنند اینگونه نشان دهند و بگویند به علت حضور او ، لبنان دچار  فروپاشی اقتصادی شده است ، بلکه فشار واقعیتهای منطقه ای و بین المللی بر لبنان موجب این وضعیت فروپاشی اقتصادی و موسساتی شده است چرا که آمریکا و ایادی او در منطقه ، طرفداران و مزدوران زیادی دارند و برای ایجاد خلاء در این موسسات تلاش زیادی انجام دادند و از هر گونه تلاشی برای اصلاحات جلوگیری می کردند و حتی کار را به سرقت پولهای سپرده گذاران رساندند. اما میشل عون برابر این فشارها تسلیم نشد و زیر بار هیچ یک از این اقدامات نرفت و به حمایت از مقاومت ادامه داد و در مسئله ترسیم مرز نیز شاهد تاثیر مقاومت در پیشبرد مذاکرات و به نتیجه رسیدن توافق بودیم. 


 


سه شنبه 10 آبان 1401 - 17:14:16