تحولات لبنان و آغاز خلاء ریاست جمهوری و دولتی در این کشور

سه شنبه 10 آبان 1401 - 14:11:0

با خروج میشل عون رئیس جمهور لبنان از کاخ بعبدا و پذیرش استعفای نجیب میقاتی، لبنان وارد خلاء ریاست جمهوری و دولتی شد که اوضاع را در کشوری که از بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بزرگ رنج می برد تشدید می کند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر که شب گذشته درباره تحولات لبنان و خلاء ریاست جمهوری در این کشور پخش شد ، آمده است :  آنچه اوضاع را بدتر و اوضاع سیاسی در لبنان را پیچیده تر کرد، واکنش متقابل میقاتی بود که معتقد است پذیرش استعفای دولت با قانون اساسی مغایرت دارد و بر تداوم فعالیت دولت خود اصرار دارد. 

به دنبال این بحران ، نگاهها به نبیه بری رئیس پارلمان معطوف شده است که پیام میشل عون رئیس جمهور مبنی بر لغو مأموریت از دولت و پیام میقاتی مبنی بر اینکه دولت به انجام تمام وظایف خود بر اساس قانون اساسی ادامه خواهد داد، دریافت کرد. 

در همین حال، روزنامه‌های لبنانی اعلام کردند که نبیه بری اواسط هفته آینده جلسه‌ای برای بررسی پیام رئیس‌جمهور تشکیل خواهد داد. 

ناظران بر این باورند که لبنان وارد دوره سومین خلاء ریاست جمهوری شده است که برای اولین بار از زمان تصویب توافقنامه طائف در اواخر دهه نود قرن گذشته با خلاء دولت همراه شده است. 

در ادامه این گزارش آمده است : جمعیت گسترده ای که در مراسم خروج میشل عون از کاخ بعبدا حضور پیدا کرده بود احتمالا این را درک می کند که دولت بدون مشروعیت اجازه ندارد وظایف ریاست جمهوری را برعهده بگیرد و این چیزی است که منابعی در جریان ملی آزاد بر آن تاکید کردند و هشدار دادند کشور با توجه به خلاء ریاست جمهوری و دولتی به طرف فاجعه پیش می رود اما همچنین اشاره کردند فرصت برای تشکیل دولت حتی تا لحظه آخر وجود دارد. 

باید یادآور شد که دولت پیشبرد امور و رئیس آن نجیب میقاتی درحال حاضر نباید تصمیمات تحریک آمیز یکجانبه ای را اتخاذ کنند و نباید گروهی اصلی مانند جریان ملی آزاد را نادیده بگیرند.  


 


سه شنبه 10 آبان 1401 - 15:11:51