تحلیل نصرالله ازموافقت صهیونیست‌ها با ترسیم مرزهای دریایی با لبنان

یک شنبه 8 آبان 1401 - 9:39:35
تحلیل نصرالله ازموافقت صهیونیست‌ها با ترسیم مرزهای دریایی با لبنان

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، وحشت صهیونیست ها از وقوع جنگ را علت اصلی دستیابی به توافق بر سر ترسیم مرزهای دریایی لبنان ذکر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب الله لبنان شب گذشته به تشریح تازه ترین تحولات داخلی این کشور و رخدادهای منطقه پرداخت.

دبیرکل حزب الله در بخشی از سخنانش به تشییع باشکوه پیکرهای شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز پرداخت و اظهارداشت: راهپیمایی گسترده در شهرهای مختلف ایران در تشییع شهدای حمله تروریستی شیراز، پیام قاطعی به دشمنان ایران بود که هر چه می کنند، سرابی بیش نیست.

سیدحسن نصرالله افزود: حضور گسترده مردم ایران در خیابان های شهرهای مختلف ایران نشان حمایت مردم از نظام بود و کسانی که در کمین ایران نشسته اند را دچار ناامیدی کرد.

دبیرکل حزب الله در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ترسیم مرزهای دریایی لبنان اشاره کرد و گفت: توافق ترسیم مرزهای دریایی، پیروزی بزرگ و تاریخی برای کشور، ملت و مقاومت لبنان بود.

سیدحسن نصرالله با تاکید بر این مورد که مقاومت در ترسیم مرزها دخالت نمی کند، تصریح کرد: لبنان باید مرزهای جنوبی خود را نیز با فلسطین اشغالی ترسیم کند.

سیدحسن نصرالله با تاکید بر این که دولت لبنان است که مرزهای دریایی را تعیین می کند و مقاومت خطوط دریایی را مشخص نمی کند، گفت: توافق ترسیم مرزهای دریایی در بر دارنده تعیین آب های منطقه ای لبنان و مناطق اقتصادی در دریای مدیترانه است.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان این که ترسیم مرزهای دریایی زمانی لازم شد که دشمن اسرائیلی شرکت ها را از نزدیک شدن به مناطق دریایی نزدیک بلوک های مرزی منع می کرد، بیان داشت: آمریکا نیز در آن مقطع مانع فعالیت شرکت هایی می شد که در سال های گذشته متعهد شده بودند در بلوک های جنوبی کار کنند.

وی یادآور شد: مقاومت در جریان مذاکرات و تماس ها درمورد موضوع ترسیم مرزها بود. مقاومت با استناد به بیانیه های صادر شده از روسای سه گانه یعنی عون، بری و میقاتی که آغاز استخراج گاز را تجاوز به لبنان دانسته بودند، موضع قاطعی گرفت.

سیدحسن نصرالله با بیان این که مقاومت تهدید کرد که پیش از رسیدن به توافقی که مطالبات لبنان را برآورده کند، اجازه استخراج گاز از کاریش را نخواهد داد، تصریح کرد: تهدیدات مقاومت رژیم اشغالگر را در برابر واقعیتی قرار داد که درمورد احتمال جنگی منطقه ای هشدار می داد ازهمین رو هوکشتاین میانجی آمریکایی اعلام کرد ترس از جنگ باعث تفاهمات در مورد مرزهای دریایی شد.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان این که هیئت لبنانی تلاش فراوان کرد و تحت فشارهای زیاد قرار گرفت و مذاکرات آسان نبود، بیان داشت: مذاکرات در برخی مراحل به بن بست می رسید و فضا به گونه ای می شد که گویی ما به سمت جنگ می رویم. آنگاه که طرف آمریکایی و اسرائیلی متوجه شدند که مقاومت در سخن خود جدی است و پهپادها را بالای کاریش مشاهده کردند، دستیابی به توافق اخیر حاصل شد.

وی با اشاره به این نکته که لبنان در مذاکرات به هر چه می خواست رسید به استثنای یک مطلب، اظهارداشت: لبنان بر همه بلوک های دریایی در منطقه مخصوص خود اصرار کرد و به طور کامل به آنها رسید.

سیدحسن نصرالله با اشاره به این نکته که لبنان به موفقیت بزرگی دست یافت و آن رفع ممنوعیت تحمیلی آمریکا بر شرکت های نفتی برای کار در آب های لبنانی بود. تاکید کرد: لبنان در توافق به دست آمده، هیچ گونه تضمین امنیتی به دشمن نداد و در موضوع ترسیم، وارد عادی سازی روابط با دشمن نشد و دولت نیز اصرار داشت که هیچ گونه شبهه عادی سازی به وجود نیاید. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 8 آبان 1401 - 9:39:27