چاووش‌اوغلو: نباید سوریه تجزیه و به مرکز تروریسم تبدیل شود

دو شنبه 2 آبان 1401 - 10:28:27
چاووش‌اوغلو: نباید سوریه تجزیه و به مرکز تروریسم تبدیل شود

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که این کشور از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند و نباید اجازه تجزیه سوریه را داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مولود چاووش‌اوغلو در دیدار با نهادهای مدنی و تجار در استان هاتای در جنوب این کشور به فاجعه سوریه و حوادث مشابه در لیبی و عراق اشاره کرده و گفت: ما نهایت تلاش خود را برای تضمین عمیق نشدن این فجایع و ممانعت از وقوع فاجعه در کشورهای دیگر به کار می‌گیریم.
وی گفت: اگر حمایت ترکیه از لیبی به ویژه درباره مقابله با حمله به طرابلس نبود، امروز وضعیت لیبی مثل سوریه می‌شد. اما امروز ما توافق‌هایی را برای مشخص کردن مناطق دریایی با لیبی و توافقی در زمینه هیدروکربن امضا کردیم.
چاووش‌اوغلو ادامه داد: نباید بگذاریم سوریه به مرکزی برای تروریسم تبدیل شود و نباید اجازه تجزیه آن را بدهیم. ما از حمایت غرب از پ.ک‌.ک (حزب کارگردان کردستان) و شاخه‌های آن در سوریه خبر داریم. هدف از این حمایت تضمین ادامه اجرای دستورکارهای جدایی‌طلبانه در شمال شرق سوریه برای تجزیه این کشور است. ما تمام تدابیر لازم را برای ممانعت از این اقدامات و ممانعت از تجزیه سوریه اتخاذ می‌کنیم.
وی بر لزوم حل سیاسی مسئله سوریه تأکید کرد و گفت: باید دولت و مخالفان به توافقی درباره قانون اساسی و نقشه راهی دست یابند که شامل روند انتخاباتی براساس قطعنامه شورای امنیت باشد. برخی هستند که این طرح را نمی‌پذیرند. به ما بگویید آیا راه‌حل دیگری هست؟ آیا می‌پذیرید این جنگ برای ۵۰ سال دیگر ادامه یابد؟ به خاطر حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه باید مخالفان و دولت به توافقی درباره نقشه راهی برسند. این تنها راه برای ایجاد وحدت و همزیستی در سوریه است و تنها با این روش می‌توان سوری‌ها را در امنیت به کشورشان بازگرداند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


دو شنبه 2 آبان 1401 - 9:53:33

دسته بندی :