ناکامی مجدد پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور جدید

شنبه 30 مهر 1401 - 18:22:13

برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» با موضوع «لبنان و نگرانی از خلأ ریاست جمهوری و کابینه» به بررسی ناکامی پارلمان لبنان برای سومین بار در انتخاب رئیس جمهور پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در ابتدای «قضیه ساخنه» پخش شد آمده است: پارلمان لبنان برای سومین بار نتوانست رئیس جمهور جدیدی را به جای رئیس جمهور کنونی «میشل عون» انتخاب کند که روز سی و یکم اکتبر جاری دوره ریاستش به پایان خواهد رسید. نبیه بری رئیس پارلمان روز دوشنبه را برای برگزاری جلسه بعدی انتخاب رئیس جمهور اعلام کرد.

هرچند مقاومت لبنان اعلام کرده است از هیچ نامزدی حمایت نمی کند و نظر خود را درباره نامزدها در آینده اعلام خواهد کرد، به نظر نمی رسد نشست روز دوشنبه پارلمان هم نتیجه عملی داشت باشد چرا که نامزد پیشنهادی، فاصله زیادی با مقاومت دارد و دارای گرایش های قوی غربی است.

ناظران می گویند پراکندگی آراء در نشست های پارلمان نشان می دهد اراده جدی برای نهایی کردن انتخاب رئیس جمهور در لبنان وجود ندارد و از مجموع جلسات می توان این گونه نتیجه گرفت که به رغم آن که هیچ یک از دو جناح اصلی در پارلمان لبنان از اکثریت روشنی برای معرفی رئیس جمهور جدید برخوردار نیستند ولی جناح حامی مقاومت بخت بیشتری برای کسب آراء لازم برای در اختیار گرفتن کرسی ریاست جمهوری دارد.

از سوی دیگر، موضع جناح حامی مقاومت در پارلمان لبنان که اعلام کرده است از هیچ نامزدی حمایت نمی کند، مانعی جدی در برابر موفقیت جناح مقابل است. هرچند دستیابی به راه حل سریع برای مسئله انتخاب رئیس جمهور جدید برای لبنان در شرایط کنونی تا حد زیادی بعید به نظر می رسد ولی طبق خط مشی تعریف شده در نظام سیاسی لبنان، توافق بین طرف های سیاسی تنها راه حل خروج این کشور از تنگنای کنونی است. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 30 مهر 1401 - 18:22:8