افشاگری درباره حمایت سعودی‌ها از شبکه‌های معاند ایران

شنبه 23 مهر 1401 - 12:50:4
افشاگری درباره حمایت سعودی‌ها از شبکه‌های معاند ایران

تهران- الکوثر: یک نشریه انگلیسی از حمایت مالی گسترده رژیم سعودی از شبکه های معاند جمهوری اسلامی به ویژه شبکه موسوم به «ایران اینترنشنال» پرده برداشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در شرایطی که نشریه اکونومیست سرمایه‌گذاران شبکه معاند «ایران اینترنشنال» را اتباع عربستان سعودی معرفی کرده است، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز نوشت افراد مرتبط با دربار سعودی برای رقابت با نفوذ ایران در منطقه، سرمایه تلویزیون ایران اینترنشنال را تأمین و آن را راه‌اندازی کرده‌اند. صادق صبا سردبیر سابق بی‌بی‌سی فارسی و از همکاران شبکه مذکور تأیید کرد که بودجه ایران اینترنشنال توسط یک شهروند بریتانیایی–سعودی تأمین می‌شود. روزنامه انگلیسی گاردین در دوم اکتبر سال 2018 در گزارشی از پرداخت 250 میلیون دلاری محمد بن‌سلمان به شبکه ایران اینترنشنال پرده برداشت. 

این روزنامه انگلیسی می‌افزاید: منبعی که با محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همکاری کرده است، به گاردین گفته که پول ایران اینترنشنال توسط دیوان سلطنتی عربستان سعودی تأمین می‌شود و تخمین زده شده که مدیران این شبکه 250 میلیون دلار برای تأسیس و راه‌اندازی آن دریافت کرده‌اند.

گاردین همچنین می‌نویسد: «بسیاری از یکصد نفر پرسنل این شبکه حقوق‌ سخاوتمندانه‌ای دریافت می‌کنند که حدود دو برابر دیگر رقبای رسانه‌ای است، اما این شبکه همواره از اعلام منبع حمایت مالی خود طفره رفته‌ است. گاردین اعلام کرده، سعود القحطانی مشاور اطلاعاتی بن‌سلمان که به دلیل ارتباط با موضوع قتل جمال خاشقجی از سمت خود برکنار شده، یکی از چهره‌های پشت پرده حمایت مالی از شبکه ایران اینترنشنال است.

به نوشته گاردین، راب بینون، سرپرست موقت این شبکه تلویزیونی در سال 2018، تأمین مالی آن از سوی دربار سلطنتی عربستان سعودی را رد نکرده، اما گفته است: «همان طور که می‌بینید، خروجی ما شفاف و بی‌طرفانه است. ساختار مدیریتی همان است که در هر سازمان خبری انتظار دارید. تصمیمات توسط مدیران ارشد تحریریه ما گرفته می‌شود که به من گزارش می‌دهند.»

به نوشته گاردین، در حالی که عربستان سعودی کمترین تحمل را در برابر انتقادها از سلطنت مطلقه خود نشان داده و در قتل خاشقجی این موضوع را به اثبات رسانده، با شعار ترویج آزادی بیان، در حال ایجاد تشکیلات رسانه‌ای به زبان‌های دیگر است. 


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 23 مهر 1401 - 12:42:43