سردرگمی رژیم صهیونیستی در مسئله ترسیم مرز دریایی درپی تهدیدات حزب الله

یک شنبه 17 مهر 1401 - 15:17:13

قضیه ساخنه : کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در شبکه الکوثر از سردرگمی رژیم صهیونیستی در مسئله ترسیم مرز دریایی درپی تهدیدات حزب الله لبنان سخن گفت. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسن حجازی کارشناس مسائل اسرائیل در برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر که به موضوع «پرونده ترسیم مرز ؛ سردرگمی صهیونیستی و معادلات مقاومت» اختصاص داشت ، گفت : در واقع ماهیت موضع لبنان پیشتر به به طرف آمریکایی ارائه و پیشنهاد شده بود. درخصوص مسئله ترسیم مرز دو نکته اساسی وجود دارد ، موضوع اول خطی است که لبنان آن را خطی نامشروع و غیرقانونی می داند و با آنچه که توافق شده و با معیارهای تعیین شده قبلی مطابقت ندارد و نوعی تجاوزگری و اشغال بخشی از آبهای سرزمینی لبنان به شمار می آید. 
حجازی افزود : موضوع دوم ، آن چیزی است که اشغالگران از آن به عنوان غرامت سهم خود در میدان قانا مطرح می کنند و می گویند بر اساس این توافق ، باید نسبت مشخصی از میدان قانا به اشغالگران تعلق بگیرد و علاوه بر این می خواهند این سهم را نه از لبنان بلکه از شرکت فرانسوی توتال که در این زمینه سرمایه گذاری خواهد کرد تحویل بگیرند. و این موضوعی است که به طور کلی از سوی لبنانی ها رد می شود و لبنان به نماینده آمریکا اطلاع داده است که تمام سهم خود را از میدان قانا خواهد گرفت. 
وی اضافه کرد : رژیم صهیونیستی وقتی مخالفت لبنانی ها را با این دو مسئله دید، این موضوع را به طور کامل رد کرد، زیرا یایر لاپید، نخست وزیر، در این توافق بر این دو نکته به عنوان دستاوردهایی در سطح امنیتی و اقتصادی برای ترویج این توافق تمرکز کرده و گفته بود میدان 23 و میدان قانا را به طور کامل در اختیار  لبنانیها قرار نخواهد داد. 

برنامه «قضیه ساخنه» با محوریت رویدادهای سیاسی، هر شب در ساعت 19:15 به وقت مکه مکرمه (19:45 به وقت تهران) از شبکه الکوثر پخش می‌شود. 


 


یک شنبه 17 مهر 1401 - 15:16:50