تداوم ناکامی طالبان در تأمین امنیت شیعیان

شنبه 9 مهر 1401 - 10:42:32
تداوم ناکامی طالبان در تأمین امنیت شیعیان

گروه طالبان از زمان تسلط  بر افغانستان  تاکنون به تأمین امنیت شیعیان هزاره بی‌توجه بوده است و آنها بارها هدف حملات مرگبار تروریستی قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل ازخبرگزاری شفقنا، مرکز آموزشی «کاج» در غرب کابل صبح دیروز هدف یک حمله تروریستی مرگبار قرار گرفت و یکبار دیگر ساکنان این منطقه شیعه‌نشین کابل را در سوگ فرو برد.
هنوز آمار دقیقی از تلفات این حمله وحشتناک، منتشر نشده است، اما منابع محلی می‌گویند که در این حمله بیش از 60 دانش آموز دختر و ده‌ها دانش آموز پسر کشته شده‌اند. ده‌ها دختر و پسر دانش آموز نیز زخمی شده‌اند.
طالبان اما اعلام کرده‌اند که در این حمله 19 نفر کشته و 27 نفر دیگر زخمی‌ شده‌اند؛ آماری که با آنچه شاهدان عینی و منابع محلی ارائه می‌کنند، تفاوت بسیار زیاد دارد.

حمله چگونه به وقوع پیوست؟

حوالی ساعت هفت صبح روز جمعه صدها دانش‌ آموز برای سپری کردن امتحان  «کنکور آزمایشی» وارد صنف‌های مرکز آموزشی کاج در ایستگاه «نقاش» در منطقه دشت برچی کابل شدند.
بر اساس گزارش شاهدان عینی، حدود بیست دقیقه از آغاز امتحان کنکور آزمایشی گذشته بود که ناگهان صدای شلیک و تیراندازی آغاز شد.

مسئولان مرکز آموزشی کاج گفته‌اند که مهاجم انتحاری ابتدا دو محافظ این مرکز را کشت و سپس وارد ساختمان این مرکز شد و به تیراندازی ادامه داد.

شماری از دانش‌آموزانی که در حمله زخم سطحی برداشته‌اند، به رسانه‌ها گفته‌اند که مهاجم انتحاری بیشتر به سمت دختران دانش‌ آموز تیر اندازی می‌کرد.به گفته دانش آموزان، مهاجم  خود را در قسمتی که دختران دانش آموز نشسته بودند،  منفجر کرد.

تداوم ناکامی طالبان در تأمین امنیت

حدود یک و نیم ماه پیش و در جریان ماه محرم نیز، شیعیان هزاره در غرب کابل هدف موجی از حملات تروریستی قرار گرفت که به گزارش سازمان ملل، 120 کشته و زخمی برجای گذاشت.
در آن زمان سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی از گروه طالبان خواستند که امنیت شیعیان هزاره را تأمین کنند و تدابیر امنیتی بیشتری در مناطق محل سکونت آنها اتخاذ کنند.

اما حمله تروریستی و مرگبار امروز بر یک مرکز آموزشی نشان داد که طالبان یکبار دیگر به تعهدات خود در قبال امنیت شهروندان افغانستان در عموم و شیعیان هزاره به‌خصوص، پابند نیستند و در تأمین امنیت آنها ناکام هستند.
شیعیان هزاره سالها است که هدف حملات «سیستماتیک» و «هدفمند» قرار می‌گیرند و فعالین هزاره این حملات را «قتل عام» و «جنایت ضد بشری» می‌خوانند.آنها خواستار به رسمیت شناختن کشتار هزاره‌ها به عنوان «نسل‌کشی» توسط  سازمان ملل و جامعه جهانی هستند و می‌گویند باید یک مکانیزم ویژه برای حفاظت از هزاره‌ها روی دست گرفته شود.
شهروندان هزاره حاکمان افغانستان را متهم به برخورد «تبعیض آمیز» می‌کنند و می‌گویند که آنها به دلیل تعصبات قومی و مذهبی، تأمین امنیت شیعیان هزاره را جدی نمی‌گیرند و در شماری از موارد نیز به دست داشتند در حملات تروریستی علیه هزاره‌ها، متهم هستند.
تاکنون آنچه روشن شده است این است که گروه طالبان در تأمین امنیت شیعیان هزاره، ناکام بوده‌اند و نتوانسته‌اند امنیت این گروه قومی و مذهبی را تأمین کنند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


شنبه 9 مهر 1401 - 10:42:12

دسته بندی :

پربازدیدها