نگاهی به تحولات عراق؛

استعفای الحلبوسی امروز رسمیت پیدا می کند؛ تدابیر شدید امنیتی در منطقه الخضراء

چهار شنبه 6 مهر 1401 - 11:8:16
استعفای الحلبوسی امروز رسمیت پیدا می کند؛ تدابیر شدید امنیتی در منطقه الخضراء

در آستانه برگزاری نشست مجلس نمایندگان عراق تدابیر شدید امنیتی در اطراف منطقه الخضراء مرکز بغداد برقرار شده است .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، منطقه الخضراء در مرکز بغداد پایتخت عراق در آستانه برگزاری نشست مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه، شاهد تدابیر امنیتی شدیدی است.
نمایندگان در نشست امروز  پارلمان به استعفای محمد الحلبوسی رئیس مجلس و همچنین انتخاب معاون اول رئیس مجلس، به دلیل استعفای حاکم الزاملی از فراکسیون جریان صدری، رای خواهند داد.

همه، حتی نیرو‌های امنیتی که تدابیر امنیتی شدیدی را در آستانه برگزاری نشست مجلس نمایندگان در اطراف منطقه الخضراء مرکز بغداد آغاز کرده اند منتظر نشست پارلمان هستند، در نشست مذکور محمد الحلبوسی رئیس پارلمان استعفایش را به نمایندگان مجلس عرضه خواهد داشت. همچنین قرار است پارلمان به جای حاکم الزاملی عضو فراکسیون جریان صدر، که از سمت معاون اول رئیس پارلمان استعفا کرده است، فرد دیگری انتخاب شود. این نشست به ویژه به این دلیل که مجلس نمایندگان به خاطر اعتراضات و اختلافات فعالیتش را برای حدود دو ماه متوقف کرده بود، مهم است، اعتراضات و تحصن‌های اخیر در عراق، عرصه سیاسی و امنیتی این کشور، به ویژه منطقه الخضراء را با چالش‌هایی مواجه ساخته است.
چارچوب هماهنگی از تصمیم محمد الحلبوسی برای آغاز به کار پارلمان و تعیین روز چهارشنبه به عنوان روز برگزاری نشست نمایندگان مجلس استقبال کرد و از آمادگی برای حرکت در مسیر انتخابات زودهنگام، البته پس از فراهم شدن مقدمات یعنی تشکیل دولتی با اختیارات کامل، تصویب بودجه کشور، اصلاح قانون انتخابات و سازماندهی کمیسیون عالی مستقل انتخابات، خبر داد.
چارچوب هماهنگی از گروه‌ها و احزاب کرد خواست، بر سر نامزد مورد نظر خود برای پست ریاست جمهوری به توافق برسند، هم زمان از مشارکت گروه‌های ملی به ویژه جریان صدری در گفتگوها، تشکیل دولت و مدیریت کشور استقبال کرد.
نشست روز چهارشنبه پارلمان، هم زمان با جلسه‌ای است که قرار است دادگاه عالی فدرال برای بررسی پرونده شکایت حقوقی درباره پذیرش استعفای ۷۳ نماینده جریان صدری برگزار کند، این پرونده به این دلیل مطرح شد که استعفای این نمایندگان از سوی ریاست پارلمان و بدون در نظر گرفتن رای نمایندگان پذیرفته شد.
جاسم محمد عبود رئیس دادگاه عالی فدرال تاکید کرد که همه مقامات کشور باید بر اساس قانون اساسی عمل کنند. وی افزود، هدف از دادگاه عالی فدرال، حفاظت از قانون اساسی و مقابله با نقض این قانون از سوی مقامات است. جاسم محمد عبود توضیح داد، ​ دادگاه فدرال همه مقامات را تحت نظر دارد تا قانون اساسی را نادیده نگیرند، اما انحلال پارلمان از اختیارات این دادگاه نیست بلکه قانون اساسی روند انحلال پارلمان را مشخص کرده است.
عمار الحکیم رئیس جریان حکمت عراق، با تاکید بر ضرورت تداوم نشست‌های پارلمان، استعفای محمد الحلبوسی را غیر قابل قبول و در خدمت شرایط کشور ندانست. الحکیم با ابراز تاسف از استعفای نمایندگان جریان صدری از پارلمان، ابراز تمایل کرد که آماده است با سید مقتدی صدر دیدار کند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


چهار شنبه 6 مهر 1401 - 10:10:50

دسته بندی :

پربازدیدها