سوالات شما ... مهمترین توصیه های لقمان حکیم به فرزندش چه بود؟

سه شنبه 5 مهر 1401 - 14:39:54

در برنامه «اسئلتکم» (سؤالات شما) در شبکه الکوثر استاد سید یاسر قطیش به این سوال که «مهمترین توصیه های لقمان حکیم به فرزندش چه بود؟» پاسخ می دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، استاد سید یاسر قطیش در برنامه «اسئلتکم» شبکه الکوثر ، گفت : توصیه هایی که قرآن کریم ذکر کرده ، زیاد است و علاوه بر این در برخی روایات نیز توصیه هایی که قرآن کریم به آنها اشاره نکرده ، آمده است و در این زمینه کتابی درباره توصیه های لقمان حکیم تالیف شده که ما در اینجا به آنهایی که در قرآن ذکر شده است ، بسنده می کنیم. 
شیخ سید یاسر قطیش افزود : در قرآن کریم ، لقمان حکیم فرزندش را از شرک به خدای متعال برحذر داشته است ، «وَ إِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» (و زمانی که لقمان در مقام پند و موعظه به فرزندش گفت: ای فرزندم ، هرگز شرک به خدا نیاور که شرک بسیار ظلم بزرگی است) و در همین سوره که خدای متعال آن را به نام خود او نام نهاده است ادامه می دهد و به احسان به والدین توصیه می کند ، « وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ» (و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حقّ پدر و ما در خود نیکی کن به خصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته و تا مدّت دو سال که طفل را از شیر باز گرفته (هر روز) بر رنج و ناتوانیش افزوده است، (و فرمودیم که) شکر من و شکر پدر و مادرت بجای آور، که بازگشت (خلق) به سوی من خواهد بود). این آیاه اشاره می کند که لقمان ، فرزندش را به احسان به والدین توصیه کرده است. 
وی افزود : بر اساس آیات ، لقمان فرزندش را به توجه به علم و قدرت خدای متعال سفارش کرده است و در این آیه آمده است : «يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ» (ای فرزندم، خدا اعمال بد و خوب خلق را گر چه به مقدار خردلی در میان سنگی یا در (طبقات) آسمان‌ها یا زمین پنهان باشد همه را (در محاسبه) می‌آورد، که خدا توانا و آگاه است). 
سید یاسر قطیش گفت : در آیه ای دیگر نیز فرزندش را به نماز و امر به معروف و نهی از منکر و صبر سفارش می کند «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» (ای فرزندم، نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و (بر این کار از مردم نادان) هر آزار بینی صبر پیش گیر، که این نشانه‌ای از عزم ثابت (مردم بلند همّت) در امور عالم است). 
وی اضافه کرد : اینها توصیه ها وسفارشهایی است که هر انسانی باید به آن عمل کند چرا که انسان ساز است و می تواند عامل مهمی در ساخت جامعه باشد. 
برنامه «اسئلتکم» را می توانید چهارشنبه های هر هفته ساعت 21:30 به وقت تهران ( 21:00 به وقت مکه مکرمه) دنبال کنید و تکرار آن ، پنجشنبه های هر هفته در ساعت 6:30 و 12:30 ( 6:00 و 12:00 به وقت مکه) از طریق شبکه الکوثر بازپخش می شود.


 


سه شنبه 5 مهر 1401 - 14:21:33