یوسف قرضاوی درگذشت

دو شنبه 4 مهر 1401 - 14:27:46
یوسف قرضاوی درگذشت

شبکه خبری الجزیره از درگذشت یوسف قرضاوی رئیس اسبق اتحادیه علمای مسلمان خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،شیخ قرضاوی 94 ساله روحانی مصری تباری بود که تابعیت قطری داشت و رئیس اسبق اتحادیه جهانی علمای مسلمان به شمار می رفت.
وی در سال ۱۹۲۶ در یکی از روستاهای حومه‌ی محله‌ی الکبرای استان غربی مصر، در خانواده‌ای متدّین و بی‌آلایش به دنیا آمد. دو سال بیشتر نداشت که پدرش از دنیا رفت و عمویش سرپرستی او را بر عهده گرفت. در سن پنج سالگی به منظور حفظ قرآن کریم به مکتب‌خانه‌اش فرستادند و در سن هفت سالگی برای تحصیلات جدید وارد دبستان شد. وی بعدها در شهر طنطا دوره‌های دانش‌سرای مقدماتی و دانش‌سرای عالی دینی را گذرانید و برای ادامه‌ی تحصیل به قاهره رفت و به دانشکده‌ی اصول دین راه یافت و در سال ۳-۱۹۵۲ به اخذ دانش‌نامه‌ی لیسانس با درجه‌ی ممتاز موفق شد سپس در رشته‌ی دبیری دانشکده‌ی زبان عربی ثبت نام کرد و از آن‌ جا نیز به دریافت لیسانس با درجه‌ی ممتاز نایل گردید در سال ۱۹۵۷ به مؤسسه‌ی تحقیقات و مطالعات زبان عربی وابسته به جامعه‌ی کشورهای عربی وارد شد و دیپلم عالی زبان و ادبیات عربی را دریافت نمود و در همین سال‌ها دوره‌ی سه ساله‌ی دکترای دانشکده‌ی اصول دین را نیز با موفقیت در سال ۱۹۶۰ به پایان رسانید و به آماده ساختن رساله‌اش پیرامون زکات در اسلام پرداخت، ولی پیش‌آمدهایی چند باعث تأخیر آن شد و اوضاع مصر رو به وخامت گذاشت تا بالاخره ۱۳ سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۳ دکترای خود را با رتبه عالی گرفت.
وی در دوران حکومت جمال عبدالناصر دوباره در سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ به زندان رفت. قرضاوی در نوجوانی تحت تأثیر مکتب اخوان‌المسلمین و شخصیت‌های بارز آن قرار گرفت .یوسف القرضاوی پدر معنوی اخوان المسلمین به شمار می‌رفت.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


دو شنبه 4 مهر 1401 - 14:26:11