یک استاد ارتباطات بررسی کرد:

چرایی ناکامی رسانه‌های بین‌المللی ایران در «ضدجریان» سازی

شنبه 2 مهر 1401 - 12:27:45
چرایی ناکامی رسانه‌های بین‌المللی ایران در «ضدجریان» سازی

تهران- الکوثر: یک استاد فرهنگ و ارتباطات معتقد است درافتادن به دام رویکرد تقابلی (Counter Flow)، رسانه‌های ایرانی را از سردمداری ضدجریان (Contra Flow) و ایجاد گفتمان نو در عرصه ارتباطات جهانی بازداشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «دکتر حسن بشیر» عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) به خبرگزاری مهر گفت: در سطح بین المللی و جهانی دو رویکرد رسانه‌ای وجود دارد: «رویکرد تقابلی» که معادل (Counter Flow) است و «ضد جریان» که (Contra Flow) گفته می شود. در رویکرد تقابلی، رسانه ها تلاش می‌کنند در برابر اخبار منفی افشاگری کنند و حقانیت خود را ثابت کنند. این روش، اگر چه در برخی موارد شاید مفید باشد، ولی در حقیقت افتادن در دام اخبار منفی دیگران است. مخاطبان این رویکردها، در نهایت هر دو طرف را به دلیل شیوه رفتار خبری آن‌ها، محکوم می‌کنند و آن چه از این فرایند در ذهن آنان باقی می‌ماند، اصل ماجرا و خبر منفی است. اگر هم تردیدی صورت گیرد، این تردید برای مدت کوتاهی در ذهن آنان باقی می‌ماند. در حالی که در رویکرد موسوم به «ضد جریان»، ایجاد جریان‌های دیگر خبری و تحلیلی مخصوصاً در سطح جهانی، برای ایجاد گفتمان‌های جدید و نیفتادن در دام اخبار منفی است. مثلا راه‌اندازی سینمای بالیوود در هند در مقابل سینمای هالیوود یک ضدجریان است که بسیار هم موفق بود. مثال دیگر، راه‌اندازی شبکه الجزیره در برابر شبکه CNN آمریکا است که مخصوصاً در آغاز تولد، با مصاحبه‌هایی که در مورد بن لادن و غیره انجام داد، کلاً صحنه خبری جهانی را از آن خود کرد. رسانه ملی نیز در این زمینه شبکه‌های «العالم» و «PressTV» را راه اندازی نمود.

دکتر بشیر افزود: در مورد رسانه‌های ایران، بخصوص رسانه‌های بین المللی که وابسته به رسانه ملی است، می‌توان ترکیبی از دو رویکرد را مشاهده کرد. رویکرد تقابلی و ضد جریان. اما به نظر می‌رسد، نسبتاً رویکرد تقابلی بیشتر از ضدجریان مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که در رابطه با رسانه‌های نزدیک به ایران می‌توان این نسبت را معکوس دید. به عبارت دیگر، ایجاد ضدجریان، بیش از رویکرد تقابلی وجود دارد و البته این نیز قابل توقع است چون رسانه‌های مزبور مسئولیتی در قبال اعلام مواضع دائمی درباره اخبار منفی درباره ایران ندارند.

این استاد فرهنگ و ارتباطات ادامه داد: امروزه با وجود شبکه‌های اجتماعی و فیک نیوزهای مختلف، ایجاد ضدجریان از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است. متأسفانه به جای ایجاد ضدجریان و طرح جریان‌های مهم اجتماعی و ایجاد حساسیت در مورد آن‌ها، بسیاری از افرادی که حتی در صدد پاسخ به شایعات، اخبار منفی، فیک نیوزها و غیره هستند در دام این اخبار افتاده و هزینه‌های زیادی از نظر زمانی و پولی و پرسنلی نیز در این زمینه صرف می‌شود. در حالی که اگر یک تقسیم‌بندی جدی در این زمینه انجام شود و بخشی از تولیدات خبری با رویکرد تقابلی به معنای روشنگری و امثالهم صورت گیرند و برخی به دنبال ایجاد ضدجریان باشند، اقدامات انجام شده در این زمینه موفق‌تر خواهد بود. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 2 مهر 1401 - 12:12:59