منظور از «عالَمین» در «الحمدلله رب العالمین» چیست؟

سه شنبه 29 شهریور 1401 - 12:2:31

تهران- ویژه الکوثر: در برنامه «أسئلتکم» (پرسش‌های شما)، یکی از بینندگان شبکه با اشاره به آیه شریفه «الحمدلله رب العالمین» این پرسش را مطرح کرد که منظور از «عالمین» چیست و خداوند چند عالَم آفریده است؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ جواد امین پژوهشگر علوم اسلامی در پاسخ به این سئوال به شبکه الکوثر گفت: در این آیه شریفه از «پروردگار عوالم» صحبت شده است. روایات اسلامی به وجود عوالم متعددی اشاره دارد که «عالَم انسان ها» یکی از آنها است. در روایتی از امیر المؤمنین علی علیه السلام از «عوالم موجودات» اعم از مخلوقات هوشمند و غیرهوشمند سخن به میان آمده که «جامدات» توصیف می شوند.

شیخ امین افزود: همچنین روایاتی وجود دارد که از «عوالم ملائکه» و «عوالم جن» و «عوالم ارض» و «عوالم سماء» سخن می گوید. وجود این عوالم، نشانه قدرت خدای عز و جل و سلطه مطلقه او بر همه این مخلوقات و موجودات است که همگی به حمد خدا و تسبیح خدای تبارک و تعالی مشغول هستند.

برنامه «أسئلتکم» روزهای چهارشنبه هر هفته در ساعت 21 به وقت مکه مکرمه (22:30 به وقت تهران) از شبکه الکوثر پخش و در روزهای پنج شنبه در ساعات 6 و 12 به وقت مکه (7:30 و 13:30 به وقت تهران) بازپخش می شود. 


از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 29 شهریور 1401 - 11:51:28

پربازدیدها