در برنامه این هفته «الوجه الآخر» چه گذشت ؟

یک شنبه 20 شهریور 1401 - 18:38:6
در برنامه این هفته «الوجه الآخر» چه گذشت ؟

در برنامه این هفته «الوجه الاخر» موضوع «اربعین حسینی ، یاری مظلومین و مبارزه با مستکبران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در برنامه گفتگو محور «الوجه الاخر» شبکه الکوثر ، که با حضور شیخ محمدعلی میرزایی، رئیس مرکز مطالعات مصطفی ، کشیش نعمه صلیبا پژوهشگر روابط اسلام و مسیحیت از لبنان و شیخ غازی حنینه رئیس هیئت امنای «تجمع علمای مسلمان» لبنان و با اجرای استاد علاء رضایی برگزار شد ، جایگاه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و تاثیرات جهانی آن ، گفتگو شد.

پدر نعمه صلیبا ، کشیش لبنانی و پژوهشگر روابط اسلام و مسیحیت در برنامه «الوجه الاخر» درباره زیارت اربعین و اینکه چگونه زیارت اربعین موجب شد شناخت بهتری از مسیحیت داشته باشد ، صحبت کرد.
وی گفت : با زیارت اربعین مسیحیت خود را بهتر درک کردم، یعنی به دنبال اهمیت خدمت رسانی شدم، امروز لازم نیست انسان خودش را قربانی کند و بمیرد، بلکه باید از هر چیزی که او را از پروردگارش دور می کند ، بمیرد. در سه روزی که در طول مسیر زیارت اربعین بودم هیچ کسی از من نپرسید که کیستم و کسی از من نپرسید که چرا مسیحی هستم و چرا در زیارت اربعین در کنار مسلمانان حضور دارم، همه از من استقبال و پذیرایی کردند و عشق به حسین(ع) همه را متحد کرده بود.
صلیبا اضافه کرد : در طول سفر، شخصی به من پلاکی داد که روی آن نوشته شده بود «حب الحسين يجعنا» ، خیلی ها معنی این کلمه را نمی فهمیدند و نمی دانستند چرا یک روحانی مسیحی برای زیارت اربعین آمده است ، زیرا در واقع ما با جدایی فکری و جدایی جامعه و جدایی مردم از یکدیگر پرورش یافته ایم اما با روابط اسلامی و مسیحی پلها را می سازیم.

شیخ محمدعلی میرزایی نیز در این برنامه  گفت : تردیدی نیست که بین حق و باطل تضاد مستمر تاریخی وجود دارد ، به این معنی که از این جهت می توان تأیید کرد که از ازل تا ابد و برای همیشه بین حق و باطل تضاد وجود داشته است و در آن تردیدی نیست.
وی اضافه کرد : آدم نمی تواند وسط بماند ، یعنی نمی توان از اعتدال بین حق و باطل صحبت کرد ، کلمه اعتدال که این روزها دل ها بسیار مشتاق آن است، اما به نظر من اگر منظور اعتدال و توازنی است که عرفا قابل قبول است ، باید به آن بسنده کنیم.  اما بین حق و باطل چیزی به نام اعتدال وجود ندارد، بلکه باید کاملاً با حقیقت همسو بود.
وی تاکید کرد : همین طور در همه فضایل و رذیلت ها حد وسطی وجود ندارد ، زیرا به محض خروج از فضیلت ، وارد عرصه باطل می شود.

شیخ غازی حنینه نیز گفت: در حق و باطل، در خیر و شر، در کفر و ایمان، در گمراهی و هدایت، در نور و ظلمت، هیچ چیز نسبی وجود ندارد یا حق است و یا باطل . و این یک واقعیت است. یکی از ویژگی های فرهنگ غرب که در جهان عرب و اسلام ما گسترش یافته و در سطح کل جهان، حتی جوامع مسیحی مذهبی نیز آز آن آسیب دیده است ، مسئله نسبیت در اخلاق و تحلیل مسائل مرتبط با حق و باطل است. بنابراین ما نباید به این موضوع ، ابعاد فلسفی بدهیم موجب بحث و اختلاف بر سر جایگاه امام حسین علیه السلام شود.
شیخ حنینه افزود : اگر به صحنه عاشورا و کربلا و یزید بنگریم ، یزید اگر چه شخصی به نام یزید بن معاویه بن ابی سیفان است ، اما مصداق فساد و ظلم و انحراف و اسوه ظلم و ستم و باطل و نمومه هر معنای بدی است. ناگفته نماند که شریعت اسلام این تصویر منفور را که یزید بن معاویه نشان می دهد رد می کند.
وی افزود : در مقابل ، حسین علیه السلام سرور جوانان اهل بهشت ​​و ریحانه رسول خدا (ص) است. حسین امام است در هر وضعیتی که باشد. هیچ کسی حق ندارد در این مسئله تشکیک کند و نباید بی طرف باشد و بگوید این نزاع ربطی به من ندارد. اگر مسلمان هستی و دنبال عزت و آزادی و شرافت انسانی هستی حق نداری بگویی اینها امور نسبی است و به من ارتباطی ندارد.


 


یک شنبه 20 شهریور 1401 - 18:33:41