رویارویی آمریکا و روسیه در بحران انرژی و خشکسالی بی سابقه در اروپا

پنج شنبه 17 شهریور 1401 - 12:7:25

علی عزالدین نویسنده و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با برنامه «صحافه الیوم» به دلایل بحران انرژی در اروپا و نقش آمریکا در رویارویی اروپا با روسیه که منجر به کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه به اروپا شده است ، پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، علی عزالدین نویسنده و تحلیلگر سیاسی از بیروت در برنامه «صحافه الیوم» شبکه الکوثر گفت : بحران روسیه و اوکراین و تلاش آمریکا برای کشاندن سراسر اروپا به رویارویی با روسیه تا آخرین نظامی اوکراینی ، بحران انرژی را در واکنش به تحریمهایی که اروپاییها بر  ضد روسیه اعمال کرده اند تشدید کرده است. 
عزالدین افزود : روسیه آغازگر توقف عرضه انرژی نبود و حتی توقف انتقال گاز از نورداستریم 2 به علت نقص فنی بود و برای آغاز فشار بر اروپا نبود. گروه هشت تحریمهای اقتصادی را بر ضد روسیه اعمال کرد اما روسیه توانست برابر آنها ایستادگی کند و تلاش کرد نفت را به روبل بفروشد تا شما برای دریافت روبل در مقابل طلا به تعامل با بانک مرکزی روسیه مجبور شوید. 
وی اضافه کرد : بحران دیگری که کل اروپا را فراگرفته است ، بحران خشکسالی است. منابع آبی و ذخایر آبی وجود دارد اما برای انتقال آن به سوخت نیاز است و کمبود این سوخت که از روسیه می آید موجب تشدید این بحران شده است و این درحالی است که زمستان نزدیک است. 
عزالدین تاکید کرد : مردم اروپا می خواهند زندگی کنند و می خواهند دولتهایشان در تصمیم گیری از آمریکا مستقل عمل کند و مخالف سیطره آمریکا بر اروپا هستند و تحرکات مردمی زیادی را شاهد خواهیم بود که خروج از ناتو را خواستارند چرا که این ناتو بود که آمریکا را به اروپا آورد و هیچ دستاورد مثبتی نداشته است. 
پس از کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله «نورد استریم 1»، اروپا با بالاترین قیمت انرژی در جهان مواجه است.


پنج شنبه 17 شهریور 1401 - 12:2:13