شش حزب سیاسی عراقی ائتلاف جدید تشکیل دادند

چهار شنبه 16 شهریور 1401 - 13:10:30
 شش حزب سیاسی عراقی ائتلاف جدید تشکیل دادند

شش حزب سیاسی عراق اعلام کردند که با ایجاد یک ائتلاف سیاسی جدید، تمام تلاش خود را وقف بازسازی دولت و ایجاد یک فرمول حکمرانی عقلانی جدید می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ائتلاف جدید «تحالف الموقف العراقی» نام دارد و از احزاب  حرکة کفی، حزب الأمة العراقیة، حرکة واثقون، المجلس العراقی الدیمقراطی الموحد، الجبهة الفیلیة و حرکة وعی الوطنیة تشکیل شده است.
این ائتلاف در ادامه یک نقشه راه نُه بندی برای برون رفت از بحران جاری در کشور نیز ارائه کرد که در ادامه می‌آید: 

۱- دوره کنونی به عنوان یک دوره انتقالی در نظر گرفته شود و مدت زمان آن بیش از یک سال نباشد.

۲- تشکیل یک دولت کوچک جدید با صلاحیت های ملی بدون طرفین درگیری و منازعه. دولتی که مدیریت مرحله انتقالی را بر عهده بگیرد.

۳- ائتلاف جدید از دادگاه محترم فدرال می‌خواهد که نقشی مثبت و سازنده ایفا کند و در مورد پرونده‌ای که از برج پنجم سال جاری میلادی به آن واگذار شده، رسیدگی کند و به پارلمان دستور دهد تا با صدور  حکمی، منطبق بر ماده ۶۴ قانون اساسی خود را منحل کند.

۴- اتخاذ گزینه گفت‌وگو به عنوان روشی برای حل بحران‌های سیاسی و پرهیز از ادبیات خیانت و ارعاب و اتکا به گزینه مشارکت دادن نیروهای جدید و فعالیت‌های اجتماعی تأثیرگذار سازمان‌ها و دیگران. زیرا این منطقی نیست که ما از طرف‌هایی که خود بخشی از بحران هستند، درخواست راه حل داشته باشیم.

۵- اصلاح قانون انتخابات برای اطمینان از الزام ائتلاف‌های ملی قبلی و تعیین فراکسیون بزرگتر پیروز بلافاصله پس از اعلام نتایج، جلوگیری از جابجایی نمایندگان بین فراکسیون‌ها و تعیین سقف برای هزینه‌های انتخاباتی دولت به منظور تضمین فرصت های برابر و مهندسی مجدد حوزه های انتخاباتی تحت نظارت گسترده بین المللی.

۶- ممنوعیت شرکت احزاب مسلح در انتخابات آینده

۷- تشکیل تیمی متشکل از حقوقدانان متخصص و قضات قانون اساسی، کانون وکلای دادگستری، نهادهای جامعه مدنی و... برای اصلاح قانون اساسی فعلی و عرضه آن برای همه‌پرسی جهت استفاده در انتخابات آتی.

۸- ائتلاف الموقف العراقی از قوه قضائیه مستقل عراق می‌خواهد که چند پرونده را باز کند که عبارتند از: پرونده قاتلان تظاهرات‌کنندگان مسالمت ‌جو سابق و فعلی (انقلاب تشرین و عاشورا)، پرونده‌های فساد و اتلاف بیت‌المال، پرونده فایل صوتی درز یافته، پاسخگویی و مجازات کسانی که باعث خسارت وارد آمدن به دولت و منابع آن شدند.

۹-  در عین حال که از تلاش‌های زیاد و انضباط بالای نیروهای امنیتی و نظامی، تشکر می‌کنیم از آنها می‌خواهیم که از این پس نیز در درگیری های سیاسی شرکت نکنند و موضع ما نیز همان «عراقی محض و خالص» خواهد بود.

حدود ده ماه از انتخابات زودهنگام سال گذشته عراق می‌گذرد و رئیس جمهور جدید انتخاب نشده و دولت جدید تشکیل نشده است. عراق در سال جاری هنوز قانون بودجه را تصویب نکرده و این کشور درگیری کشمکش سیاسی طولانی‌ای شده است


چهار شنبه 16 شهریور 1401 - 12:7:1

دسته بندی :