کینژال ؛ خنجر بالستیکی روس ها

دو شنبه 7 شهریور 1401 - 12:40:6
کینژال ؛ خنجر بالستیکی روس ها

 موشک‌های کینژال روسی با سرعتی در حدود ۵ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند که بیش از ۴ برابر سرعت صوت است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «کینژال» به معنای «خنجر» یکی از سلاح‌های بالستیک مافوق صوت روسیه است که در مارس ۲۰۱۸ توسط رئیس‌جمهور روسیه از آن رونمایی و به عنوان «سلاح ایده‌آل» توصیف شد. در ۱۸ آگوست ۲۰۲۲، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هواپیماهای میگ -۳۱ مجهز به موشک‌های مافوق صوت کینژال را در پایگاه چکالوفسک در منطقه کالینینگراد بین لیتوانی عضو ناتو و لهستان مستقر کرده است.
این اقدام با توجه به تنش‌های موجود با غرب به دلیل جنگی که روسیه از ۲۴ فوریه گذشته علیه اوکراین به راه انداخته بود، انجام شد. سپس وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک‌های کینژال یک انبار بزرگ زیرزمینی حاوی موشک و مهمات هوایی را در روستای دلاتین در منطقه ایوانو-فرانکیفسک اوکراین منهدم کرد.
شبکه الجزیره در قالب برنامه ای به بررسی این موشک پرداخته است .

مشخصات فنی

موشک کینژال قادر به حمل یک کلاهک معمولی یا هسته‌ای با وزن کلاهک حدود ۵۰۰ کیلوگرم  است و می تواند از هواپیماهای جنگی مانند «میگ -۳۱» و «تی یو- ۲۲» و حتی کشتی ها و زیر دریایی ها پرتاب شود. موشک‌های کینژال برای نابودی کشتی‌های جنگی و ناوهای هواپیمابر بزرگ در نظر گرفته شده اند و می‌توانند آنها را به طور کامل ببرند.

مزیت‌ها

این موشک با سرعتی در حدود ۵ هزار کیلومتر در ساعت یعنی  بیش از ۴ برابر سرعت صوت می تواند حرکت کند و توانایی بالایی در اصابت به اهداف با دقت مشابه دقت تک تیرانداز دارد و انحراف آن بیش از یک متر نیستسرعت این موشک می‌تواند به حدود ۱۲ برابر سرعت صوت یا ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت با برد سه هزار کیلومتر برسد و می‌تواند در هر مرحله از پرواز خود مانورهایی انجام دهد. کینژال قادر است با تغییر مسیر پرواز به شبکه‌های تخصصی دشمن نفوذ و موشک‌های آنها  را حتی از فاصله دوهزار کیلومتری  شکار کند.


دو شنبه 7 شهریور 1401 - 10:40:53

دسته بندی :