نماز اول ماه صفر چگونه خوانده می شود؟

دو شنبه 7 شهریور 1401 - 11:9:50
 نماز اول ماه صفر چگونه خوانده می شود؟

ماه صفر دومین ماه قمری است که برای آغاز آن اعمالی از جمله نماز، روزه و خواندن قرآن ذکر شده است . در ابتدای این ماه خانواده امام حسین علیه السّلام و بازماندگان واقعه کربلا در قالب کاروان اسرا وارد شام شدند.

تهران- الکوثر، 1383 سال پیش، در روز اول صفر سال 61 هجری قمری، کاروان خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) که پس از واقعه جانگداز کربلا به اسارت گرفته شده بودند، وارد شام، مرکز حکومت یزید بن معاویه شد. در شام، اهل بیت پیامبر (صلی الله و آله و سلم)، بخصوص حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در مقاطع مختلف، ازجمله در دربار یزید و مسجد شام به افشاگری علیه یزید حاکم ستمکار اموی پرداختند و پیام خون شهیدان کربلا را به بهترین نحو به مردم رساندند، به طوری که مردم شام از واقعیت جنایات سپاه یزید در کربلا، آگاه و نسبت به وی و عمال او خشمگین شدند. این موضوع موجب شد که یزید، صدور فرمان قتل امام حسین (ع) و یارانش را تکذیب کند و گناه آن را به گردن عبیدا... بن زیاد، والی کوفه بیندازد. همچنین تحت فشار افکار عمومی، یزید مجبور شد پس از چندی کاروان اهل بیت پیامبر (ص) را به مدینه بازگرداند.

بنا به روایت علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت، در ۲۸ صفر، رحلت جانگداز رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلّی اللّه علیه و آله و شهادت سبط پیامبر، حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام و در آخر این ماه، شهادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه السّلام واقع شده است. در بسیاری از مراسم‌ها و محافل مذهبی، دو ماه محرم و صفر را پشت سر هم گرامی می‌دارند و در آن‌ها به عزاداری مشغول می‌باشند.

حوادث و مناسبت های ماه صفر

حوادث تاریخی فراوانی در ماه صفر رخ داده است که در ادامه این گزارش به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

روز اول ماه: خواندن نماز اول ماه که آن دو رکعت است، و بعد از نماز صدقه‌ای در راه خدا بدهد، هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

دوم صفر: مجلس یزید لعنت‌الله علیه بنا بر نقلی، شهادت زید بن علی بن الحسین علیهم السلام

سوم صفر: ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام ۵۷ هجری قمری به روایتی.

پنجم صفر: شهادت حضرت رقیه سلام الله علی‌ها و لعنة‌الله علی قاتلی‌ها، ۶۱ هجری.

ششم صفر: صدور توقیع امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء به حسین بن روح.

هفتم صفر: ولادت امام موسی کاظم علیه السلام ۱۲۸ هجری، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بنابر نقل بحار، وفات آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی ۱۴۱۱ قمری.

هشتم صفر: وفات حضرت سلمان فارسی (سلمان محمّدی) رضی‌الله عنه ۳۵ هجری قمری

نهم صفر: شهادت عمار یاسر رضی‌الله عنه در جنگ صفین ۳۷ هجری، شروع جنگ نهروان ۳۸ هجری قمری.

دوازدهم صفر: وفات هارون برادر حضرت موسی علیهماالسلام.

سیزدهم صفر: اختیار حکمین در صفین و حیله عمروعاص.

هجدهم صفر: شهادت اویس قرنی در جنگ صفین ۳۷ هجری قمری.

بیستم صفر: اربعین حسینی.

بیست و دوم صفر: صدور توقیع شریف امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء برای مرحوم شیخ مفید اعلی الله مقامه ۴۲۰ قمری.

بیست و سوم صفر: پی کردن ناقه حضرت صالح نبی علیه السلام توسط قومش - گرفتار شدن حضرت یونس علیه السلام در شکم ماهی.

بیست و چهارم صفر: شدّت یافتن بیماری حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلّم.

بیست و ششم صفر: دستور پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم به لشکر اسامه جهت آماده شدن در جنگ با رومیان (بنابر نقل واقدی ۱۱ هجری)، سالروز انقراض حکومت امویان.

بیست و هشتم صفر: رحلت جانسوز رحمت للعالمین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در روز دوشنبه ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری - شهادت مظلومانه سبط اکبر امام مجتبی علیه السلام ۵۰ قمری.

(سی‌ام / بیست و نهم) صفر: شهادت امام رضا علیه السلام ۲۰۳ هجری قمری

خواندن نماز شب اول ماه صفر

در شب اول ماه صفر سفارش به خواندن نمازی دو رکعتی شده است که در رکعت اول پس از سوره حمد، سوره فتح و در رکعت دوم پس از سوره حمد، سوره اخلاص خوانده شود، همچنین پس از این نماز، به گفتن ذکر ۱۰۰ مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد و ۱۰۰ مرتبه لعن بر آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه، که ثواب بسیار زیادی دارد سفارش شده است.

اعمال اول ماه صفر

اعمال مشترک اول هر ماه در ابتدای ماه صفر نیز قابل توجه است از جمله:

دعا در شب اول ماه صفر

در زمان دیدن هلال خواندن دعای هلال وارد شده است. حداقل آن است که سه مرتبه بگوید: اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا.

بهترین دعای زمان رؤیت هلال، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است.

قرآن در شب اول ماه صفر

خواندن هفت مرتبه سوره «حمد».

روزه در شب اول ماه صفر

از اموری که بر آن تأکید شده، سه روز روزه گرفتن در هر ماه است. مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می گوید: مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است.

نماز در شب اول ماه صفر

روز اول ماه: خواندن نماز اول ماه که آن دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه ای در راه خدا بدهد، هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

 


دو شنبه 7 شهریور 1401 - 9:45:23

پربازدیدها