حرم مطهر حرم حضرت خوله (س)؛ زیارتگاهی در مسیر کاروان اسرای کربلا

شنبه 5 شهریور 1401 - 16:22:49
حرم مطهر حرم حضرت خوله (س)؛ زیارتگاهی در مسیر کاروان اسرای کربلا

آخرین روزهای ماه محرم سالروز شهادت حضرت خوله (س) یکی از دختران منتسب به امام حسین (ع) در جریان انتقال کاروان اسرای کربلا از بین شهرهای مختلف از عراق تا شام و سوریه امروز است.

تهران- الکوثر: براساس روایت های موجود در روز ۲۸ ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری کاروان اسرای کربلا بعد از طی کیلومترها وارد شهر بعلبک در شمال شرقی کشور امروزی لبنان می شوند.

انتقال اسرای کربلا شامل مردان و زنان در بین شهرهای مختلف از جمله از کربلا به کوفه و سپس تکریت، موصل، تل عفر، نصیبین، تل ابیض، حلب، حماه و بعلبک با توجه به فشارهای روحی به خاطر واقعه کربلا و ناتوانی جسمی به سبب سختی راه و دوران اسارت موجب شد تا حضرت خوله (س) روز ۲۸ محرم از روی شتر به زمین افتاده و در روز بعد از آن به همین خاطر به شهادت برسد.

امام سجاد (ع) یکی از مردان اسیر و حاضر در بین دیگر اسرا به دنبال شهادت ایشان قبر کوچکی را در نزدیکی ورودی شهر تاریخی بعلبک حفر و ضمن دفن حضرت خوله (س) با سه سال سن درختی را نیز در کنار آن برای ماندن اثر و نشان قبر غرس می کند.

در مسیر حرکت این کاروان از عراق تا شام به خاطر سختی راه و فشارهای روحی و ناملایماتی که از سوی دشمنان اهل بیت (ع) بر ایشان وارد شده است، مکان مقدس زیادی چون مقبره محسن فرزند امام حسین(ع)درشهرحلب و راس الحسین (ع) در این شهر، مقبره حضرت خوله (س) در شهر بعلبک لبنان، حرم حضرت رقیه (س) در دمشق و حضرت زینب (س) در منطقه زینبیه در استان ریف دمشق، رئوس شهدا و حرم حضرت سکینه (س) در منطقه باب الصغیر این شهر وجود دارد که همگی حکایت از مظلومیت آنان و رنج های دوران اسارت است.

البته مقبره شمار دیگری از فرزندان اهل بیت (ع) و صحابی حضرت محمد (ص) نیز در قبرستان معروف و تاریخی باب الصغیر در شهر دمشق است که در سال های بعد فوت کرده اند.

در این حال شهر بعبلک به خاطر وجود مرقد مطهر حضرت خوله (س)، مسجد راس الحسین (ع)، محراب و محل عبادت حضرت زینب (س) در این مسجد، مقبره شیث نبی (ع)، وجود معابد رومی، یونانی، فنیقی در اطراف این شهر و همچنین محل دفن شهید سید عباس موسوی دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در سال های اولیه تاسیس و خانواده ایشان تاریخ سترگی را با خود به همراه دارد و یکی از شهرهای دیدنی جهان با ساختمان های کمتر از سه طبقه و کوچه ها و خیابان های باریک و پیچ در پیچ با سنگ فرش های جذاب است.

امروزه بعلبک واقع در دره بقاع در۸۳ کیلومتری شمال شرقی بیروت پایتخت لبنان به عنوان مرکز استان بعلبک هرمل این کشور شناخته می شود و قدمت این شهر موجب شده است تا هر مسافر و گردشگری اعم از مسلمان و غیرمسلمان هنگام سفر به لبنان حضور در این شهر را نیز به عنوان یکی از برنامه های سفر خود تعیین کند.

بیش از ۶۰ درصد از اهالی شهر بعلبک لبنان را شیعیان تشکیل می دهند و مابقی جمعیت آن که ۱۵۷ هزار نفر برآورد می شود، شامل اهل سنت و دروزی ها هستند و هنگام ورود به این شهر در طول مسیر وجود تابلوهایی با نام ائمه بر سر درب مغازه ها و مراکز عمومی و نظایر آن همگی نشان از اکثریت جمعیت شیعه در این شهر است.

در ابتدای ورودی شهر حرم مطهر حضرت خوله (س) در سمت چپ با گنبد و گلدسته های بلند به خوبی از دور پیداست و وجود درختی به قدمت بیش از یک هزار و سیصد سال در بین دو گلدسته مزبور که گفته می شود از سوی امام سجاد (ع) غرس شده است، حاکی از سابقه تاریخی شهر بعلبک است.

با عبور از کنار حرم مطهر حضرت خوله (س) که در سال ۱۴۱۶ هجری قمری یعنی ۲۸ سال پیش بازسازی شده و دارای شبستان ها و مکان هایی برای برگزاری مراسم عزاداری و برنامه های مذهبی شیعیان است، اولین ساختمان های قدیمی و هتل چند طبقه شهر بعلبک در روبروی معبد چند هزار ساله ژوپیتر خود نمایی می کند.

این محل اکنون به یکی از زیارتگاه های مسلمانان تبدیل شده و شباهت خیلی زیاد بین ضریح حضرت رقیه (س) در دمشق با ضریح حضرت خوله (س) در شهر بعلبک وجود دارد.

حرم خوله (س) در بعلبک اکنون علاوه بر این که به عنوان زیارتگاه برای مسلمانان و شیعیان است، به محلی برای برگزاری برنامه های مذهبی در شهر بعلبک تبدیل شده که در ایام مختلف نظیر محرم، شب های قدر، اربعین و نظایر آن پذیرای هزاران زایر شیفته از اهالی شهر، مردم لبنان و حتی کشورهای مختلف است.


در ورودی حرم نقشه ای وجود دارد که مسیر عبور کاروان اسرای کربلا را از شمال عراق تا شمال سوریه و سپس شرق لبنان و بعد دمشق نشان می دهد و اگر امروز فردی بخواهد با وسایل حمل و نقل موجود این مسیر را طی کند باید چند روزی را در این راه همراه با مشکلات آن به جان بخرد.


حرم حضرت خوله (س) در دو طبقه ساخته شده که بالای آن محلی برای برگزاری مراسم در ایام مختلف است و موزه ای نیز در کنار آن وجود دارد که به نام موزه مقاومت نامگذاری شده و در آن آثاری از مقاومت حزب الله لبنان به نمایش درآمده است.
اطراف این مکان مطهر امروز به خاطر برخی اقدامات تروریستی محاصره شده و عبور و مرور زایران از یک ورودی واحد صورت می گیرد و هنگام ورود باید افراد بازرسی شوند.

وجود خیابان هایی که کف آنها سنگ فروش بوده و کوچه هایی با شیب تند و پیچ در پیچ همراه با قهوه خانه ها و رستوران های سنتی موجب شده است تا روح و جسم هر تازه واردی به شهر بعلبک به یکباره به چندین قرن قبل بازگشته و تداعی گر دوران و عصری است که انسان به یکباره از جلوه های شهرنشینی امروزی بسرعت فاصله می گیرد.

با ورود به شهر بعلبک و ارتباط صمیمی و گرم مردم این شهر با یکدیگر به خوبی می توان به مناسبات و روابط پر مهر و محبت آنان پی برد به گونه ای که هر تازه واردی به این شهر دوست داشتنی و جذاب به راحتی شناخته می شود و علاوه بر این، استقبال گرمی هم از ایشان بعمل می آید تا جایی که از وی برای حضور در منزل و پذیرایی دعوت می شود.

وجود خانه های دو طبقه با قدمت بالا با بالکن های زیبا و زینت دادن آنها با گل و گلدان و ستون های رومی و فروشگاه های فروش وسایل و لوازم عتیقه و قدیمی نیز جلوه ای خاص به این شهر بخشیده و برای افراد تازه وارد به آن بسیار جذاب و دیدنی است.

زندگی مردم و امکانات آنان مانند خانه و خودرو و نبود تکدی گری و یا دستفروشی در این شهر و وجود فروشگاه هایی با اجناس برند و لوکس در کنار ابزار و لوازم قدیمی و باستانی نیز حاکی از وضعیت خوب و مناسب مردم این شهر است که هر سال گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

در همین حال عبور رودخانه راس العین از مرکز این شهر و وجود درختانی سر به فلک کشیده در کنار مسیرهایی برای پیاده روی و استراحت در دو سوی این رودخانه در تقریبا تمام شهر موجب زیبایی و جلوه بیشتر آن شده و شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است.

وجود کوه های مرتفع در اطراف شهر که در برخی از ماه های سال برف زمستانی نیز در آنها نمایان است، موجب شده است تا علاوه بر تبدیل این شهر به محلی برای ییلاق مردم لبنان و کشورهای اطراف با رستوران های متعدد ، بسیاری از محصولات کشاورزی لبنان نیز از این منطقه تامین شود.

در حدود یک کیلومتری گنبد و بارگاه حضرت خوله (س) نیز محلی وجود دارد که به مسجد راس الحسین (ع) معروف است و بر اساس روایت های موجود هنگام عبور کاروان سر مبارک امام حسین (ع) را در جایگاهی که اکنون اطراف آن را شبیه طاقچه درست کرده اند، قرار داده اند.


در حیاط این مسجد نیز محراب کوچکی وجود دارد که به نام محراب حضرت زینب (س) شناخته می شود و هنگام قرار داشتن سر مبارک در این محل ایشان با وجود مصیبت های وارد در این محل مشغول عبادت و راز و نیاز بوده و اکنون محراب آن همچنان حاکی از عشق و علاقه این خواهر و برادر به یکدیگر و همسفر شدن در سختی های واقعه کربلا است.

وجود مراکز زیارتی و دیدنی فراوان در شهر بعلبک و اکثریت جمعیت شیعه در این شهر خود موجب راه اندازی مراکز علمی و دانشگاه هایی نظیر دانشگاه امام صدر و آنطونیه شده است.

با گشت و گذار بیشتر در دیگر بخش های شهر بعلبک که از هیاهوی شهری و ترافیک و نظایر آن خبری نیست، می توان با وجود مساجدی چون امام مهدی (عج) و یا پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد المصطفی (ص) نیز مواجه شد که همگی حاکی از جایگاه شیعیان و فراگیری علم و تحصیل در بین مردم این شهر است.


شنبه 5 شهریور 1401 - 16:16:9