سید حسن نصرالله: منافع لبنان درمیدان کاریش تامین نشود، به سوی افزایش تنش می‌رویم

شنبه 29 مرداد 1401 - 11:46:29
سید حسن نصرالله:  منافع لبنان درمیدان کاریش تامین نشود، به سوی افزایش تنش می‌رویم

تهران- الکوثر: دبیرکل حزب الله لبنان گفت : خواسته های لبنان در ترسیم مرز دریایی محقق نشود، اوضاع به سمت تنش پیش خواهد رفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سید حسن نصرالله در سخنانی در مراسم کلنگ‌زنی مرکز گردشگری و جهادی «جنتا» اظهار داشت: موضوع ترسیم مرز دریایی و میدان کاریش و نفت و گاز ربطی به توافق هسته ایران چه از نزدیک و چه از دور و اینکه توافق امضا شود یا نشود، ندارد.
وی تصریح کرد: اگر میانجی گر آمریکایی با خواسته های لبنان موافقت کند ما به سمت آرامش حرکت می کنیم خواه توافق هسته ای ایران امضا شود یا نشود. اگر خواسته های لبنان در زمینه ترسیم مرز دریایی محقق نشود ما به سمت تنش حرکت می کنیم خواه توافق هسته ای ایران به امضا برسد یا نرسد.
دبیرکل حزب الله تاکید کرد : همه نگاهها هم اکنون به میانجی گر آمریکایی است که در حال حاضر وقت کشی می کند و زمانش محدود است.
دبیر کل حزب الله لبنان همچنین به واقعه جنتا اشاره کرد و گفت:  در سال ۱۹۸۲ به دنبال یورش اسرائیل احتمال قوی درباره اینکه این حمله به کل مناطق لبنان و محاصره دمشق باشد، وجود داشت. در آن روزها امام خمینی (ره) تصمیم تاریخی بزرگی گرفت و نیروهای پیشاهنگ را به سوریه اعزام کرد. حضور اساسی در منطقه الزبدانی بود و از آنجا تصمیم گرفته شد که به منطقه جنتا وارد شوند و این اولین منطقه ای بود که برادران سپاه به آن رسیدند و این همان منطقه ای که ما جشن مان را برپا داشته ایم.

نصرالله افزود: این اردوگاه میزبان اولین دوره بود و اولین کسانی که در این دوره وارد شدند سید شهیدان مقاومت سید عباس موسوی به همراه برخی از برادران بودند. دوره نخست تمام شد و مرکز جنتا معروف شد و مشتاقان برای پیوستن به آن اشتیاق ورزیدند. اینجا اولین مرکز آموزش مقاومت اسلامی در لبنان و اولین دوره نظامی فارغ التحصیلان رزمندگان مقاومت اسلامی است. مرکز جنتا توسعه پیدا کرد.

خون ایرانی و لبنانی در جنتا در هم آمیخت

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ساکنان این مرکز به علت حملات اسرائیل دچار رنج شدند اما شمار زیادی از ساکنان به این مرکز ملحق شدند. در جریان حملات رژیم صهیونیستی خون ایرانی با خون لبنان در هم آمیخت. بسیاری از کسانی که به این مرکز نظامی پیوستند به شهادت رسیدند و بسیاری دیگر همچنان منتظر شهادت هستند. این مکان مرکز آموزش نظامی بود اما در واقع سرزمین دعا و توسل و آمادگی بود. به یاد دارم که برادران چگونه با یکدیگر وداع می کردند. هنگامی که مجالس عزا در این اردوگاه برپا می شد، اشکها برای امام حسین (ع) جاری می شد و مردان خدا از اینجا معجزه آفریدند.

وی تصریح کرد: در مراکز آموزش نظامی جنتا مردان خدا حضور و پرورش یافتند که قلوب آنها آکنده از ایمان و احساس مسئولیت بود. این مکانی معنوی در روند مقاومت است. اما امیدوار به یادآوری خاطرات اردوگاههای آموزشی در کل جنتا هستیم. امیدواریم که در این مکان جاذبه گردشگری خاطرات این اردوگاهها زنده بماند. به یاد دارم که در شرایط سخت چگونه مردمانی ایثار می کردند و هر آنچه داشتند ایثار می کردند.

نصرالله تاکید کرد: این مرکز باید حافظه و به یادآورنده آزاد سازی دوم و نیز هر آنچه مقاومت به آن رسیده است، باشد. ما از سالها اراضی در اطراف اردوگاه آموزشی را خریداری کردیم و انشاءالله این مرکز بر اساس اصول قانونی احداث خواهد شد.


شنبه 29 مرداد 1401 - 11:46:26