روابط آنکارا- دمشق در مسیر عادیسازی؟!

پنج شنبه 27 مرداد 1401 - 19:30:0
روابط آنکارا- دمشق در مسیر عادیسازی؟!

تهران- الکوثر: روزنامه «الاخبار» لبنان، تفکیک موضوعات مورد اختلاف بین ترکیه و سوریه را راهی برای تحقق آشتی بین این دوکشور دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در شرایطی که ترکیه عملیات ادعایی خود در شمال سوریه را تاکنون بارها به تعویق انداخته است، تحلیلگران این تعلل را نشانه ای از تمایل مقامات ترکیه به برطرف کردن نگرانی های امنیتی در مرزهای خود با سوریه از طریق تعامل دیپلماتیک با دمشق توصیف کردند. در همین رابطه روزنامه لبنانی «الاخبار» در تحلیلی با اشاره به تلاش های آنکارا برای فرونشاندن تنش با دمشق پس از کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان ارتش سوریه در حمله هوایی ترکیه، راه حل هایی را برای بازگرداندن روابط ترکیه و سوریه به مسیر عادیسازی مطرح کرد و درباره مانع تراشی آمریکا و متحدانش در این زمینه هشدار داد. به عقیده نویسنده الاخبار، بهترین راه برای عادی سازی روابط دوکشور این است که مقامات آنها پرونده هایی را که بر سر آن اختلاف دارند به تفکیک مورد بررسی قرار دهند.

در مقاله الاخبار آمده است: پس از آن‌که وزارت دفاع سوریه اعلام کرد "با تشدید فزاینده اقدامات تحریک آمیز رژیم ترکیه و حملات مکرر به مناطق مختلف خاک سوریه، ما تأکید می‌کنیم که هرگونه حمله به هر نقطه نظامی نیروهای مسلح ما با پاسخ مستقیم و فوری در همه جبهه‌ها مواجه خواهد شد"؛ ترکیه که حمله خود را پاسخی به حملات به ارتش خود در نزدیکی مرز می‌دانست، مواضعی در راستای آرام‌سازی فضای ایجاد شده، اتخاذ کرد.

الاخبار افزود: تشدید محدود اقدامات نظامی ترکیه در برخی محورها در شمال سوریه در چارچوب عملیات هدف‌گیری هوایی صورت می‌گیرد که آنکارا اخیراً علیه مقرهای کُردی آغاز کرده است و به دنبال آن است که آن‌ها را نقشه مناطق مرزی که قرار است در چارچوب پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌هایی به ارتش سوریه واگذار کند، حذف کند. این بدان معناست که این نوع عملیات را می‌توان با احتیاط ادامه داد تا منجر به درگیری با ارتش سوریه نشود. به ویژه که ترکیه می‌خواهد بر اساس «توافق آدانا» که در مورد آن صحبت می شود، به گسترش حضورش در مرزهای سوریه ادامه دهد. هرچند که احتمال اصلاح این توافق یا ارائه یک فرمول جدید از آن متناسب با شرایط فعلی وجود دارد.

به نوشته الاخبار، به موازات این کار میدانی، تلاش‌های متعددی در مسیرهای موازی به رهبری تهران و مسکو برای باز کردن درهای بسته‌شده میان دمشق و آنکارا، در سایه باز بودن آشکار درهای ترکیه در این مسیر با انگیزه رهایی از «خطر کُردها» از یک سو و «بار آوارگان» از سوی دیگر پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، در حال انجام است.

به نظر می رسد در پرونده پناهجویان، نوعی همگرایی در منافع وجود دارد؛ آنکارا می‌خواهد از زیر بار آن خلاص شود، در حالی که دولت سوریه به دنبال بازگشت سریعتر آن‌ها از همه کشورهای همسایه در چارچوب یک طرح همکاری با لبنان و اردن است. در این میان، ترکیه نیز می‌خواهد بخشی از این طرح باشد، به ویژه که این موضوع با هیچ شرطی از سوی دمشق مواجه نشده است. در این راستا، اخباری در برخی روزنامه های ترکیه‌ای وابسته به حزب حاکم عدالت و توسعه، مبنی بر قصد آغاز بازگشت آوارگان به چندین استان سوریه از جمله حلب و حمص که تحت کنترل دولت سوریه هستند، منتشر شده است.

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند که آنچه ارائه شد به معنای تفکیک واضح مسائل باقی مانده بین دو کشور از یکدیگر است و این امر برای همگان قابل قبول به نظر می‌رسد و در راستای منافع ترکیه است که می‌خواهد هرچه سریعتر، پرونده پناهجویان سوریه را در سایه فشارهای اقتصادی و افزایش «نفرت» در جامعه ترکیه علیه سوری‌ها و سرمایه‌گذاری احزاب مخالف روی این پرونده در رقابت های انتخاباتی، ببندد.

نویسنده در خاتمه تصریح می‌کند: با وجود آن‌که موضوع پناهجویان دروازه‌ای تضمینی برای همکاری جزئی سوریه و ترکیه است، اما تلاش ها برای حل آن با چالش های زیادی مواجه است که مهم‌ترین آن، تلاش مستمر آمریکا برای ایجاد مانع در این مسیر و حفظ وضعیت موجود در سوریه است. آخرین تلاش صورت گرفته در این مسیر نیز در سخن گفتن مجدد آمریکا از تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی در مناطق تحت کنترل گروه‌های تحت حمایت ترکیه در استان های حلب و رقه به منظور آماده‌سازی برای مراودات اقتصادی بین آن‌ها و مناطق تحت کنترل قسد، نمود می‌یابد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


پنج شنبه 27 مرداد 1401 - 19:29:49

پربازدیدها