چگونه آب وارد شده به گوش خود را خارج کنیم؟

پنج شنبه 27 مرداد 1401 - 18:1:35
چگونه آب وارد شده به گوش خود را خارج کنیم؟

تهران- الکوثر: برای خارج کردن آب وارد شده به گوش روش های ایمنی وجود دارد که رعایت نکردن آنها ممکن است موجب آسیب دیدگی مجرا یا پرده گوش شود و به شنوایی آسیب وارد کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در زمان دوش گرفتن یا شنا در استخر ممکن است آب وارد گوش شود. برای خارج کردن ایمن این آب از گوش راه‌های زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم: 

1- تکان دادن لاله گوش: این روش را می‌توان به سادگی با تکان دادن لاله گوش، کج کردن سر به سمت شانه و حرکت سر از یک جهت به سمت دیگر تا زمانی که آب خارج شود، اجرا کرد.

2- کمک گرفتن از جاذبه زمین: در این حالت می‌توان با دراز کشیدن به پهلو به مدت چند دقیقه و قرار دادن حوله‌ای زیر گوش، به گرانش زمین تکیه کرد تا در هنگام بیرون آمدن آب جذب آن شود.

3- استفاده از سشوار: گرمای سشوار به تبخیر آب داخل گوش کمک می‌کند، به این صورت که سشوار را روی کمترین درجه حرارت قرار دهید، سپس سشوار را با فاصله کمی به سمت گوش هدایت کنید و آن را از روی گوش به جلو و عقب رد کنید.

4- استفاده از قطره الکل، سرکه و پراکسید هیدروژن: قطره‌های الکل به تبخیر آب از گوش کمک می‌کند و همچنین باعث جلوگیری از رشد باکتری در داخل گوش و در نتیجه جلوگیری از عفونت می‌شود. در صورت انسداد آب در گوش به دلیل جرم گوش، سرکه و قطره پراکسید هیدروژن در این مورد موثرتر است.

اما مواردی وجود دارد که استفاده از قطره الکل و سرکه برای مبتلایان به اوتیت میانی، پارگی پرده گوش و استفاده کنندگان از لوله گوش ممنوع است، همچنین توصیه می‌کنیم در صورت بروز علائم عفونت مانند درد، تورم، خروج آب و خونریزی از گوش از قطره هیدروژن پراکسید استفاده نکنید.

5- روغن زیتون: ریختن مقداری روغن زیتون گرم در یک کاسه کوچک و ریختن مقداری از آن در داخل گوشی که آب در آن محبوس شده است، به جلوگیری از عفونت گوش کمک می‌کند.

6- خمیازه کشیدن یا جویدن آدامس: حرکت دادن دهان از طریق خمیازه کشیدن یا جویدن آدامس در حالی که مجرای گوش مسدود است به کاهش فشار روی این کانال‌ها کمک می‌کند.

7- استفاده از بخار: بخار گرم به خروج آب از مجرای گوش میانی کمک می‌کند و این کار را می‌توان با گرفتن دوش آب گرم یا سونا و قرار دادن گوش در معرض بخار با پوشاندن آن با حوله انجام داد تا بخار وارد گوش شود.

کار‌هایی که برای خارج شدن آب از گوش نباید انجام داد

استفاده از روش‌های نادرست برای خارج کردن آب از گوش، مجرای گوش را خراشیده و موم داخل مجرای گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، علاوه بر این، ممکن است عفونت در داخل گوش رخ دهد، بنابراین باید از موارد زیر اجتناب کرد:

-از استفاده از سواب‌های پنبه‌ای برای خارج کردن آب از گوش که باعث ورود جرم گوش و کثیفی به داخل مجرای گوش می‌شود، خودداری کنید.

-از لمس شدید گوش با ناخن خودداری کنید، زیرا ممکن است پوست ظریف اطراف مجرای گوش را خراش دهد.

آب درمانی گوش کودکان

کودکان به دلیل شنا کردن طولانی مدت در معرض آب وارد شده به داخل گوش قرار می‌گیرند و احساس درد در گوش و انسداد آن می‌کنند که در این صورت قطره‌های گوش حاوی آنتی بیوتیک و استروئید در داخل مجرای گوش تجویز می‌شود تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین برود.

کودک نباید دوباره در معرض آب قرار گیرد مگر پس از مشورت با پزشک متخصص تا وضعیت او بدتر نشود. در همه موارد بهتر است کودکان از گوش گیر استفاده کنند تا آب وارد گوش نشود و گوش‌ها را به خوبی خشک کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


پنج شنبه 27 مرداد 1401 - 18:1:28