خیز هسته ای اردوغان

شنبه 22 مرداد 1401 - 12:52:40
خیز هسته ای اردوغان

تهران- الکوثر:  ترکیه در حال تکمیل ساخت رآکتورهای هسته‌ای در نیروگاه «آک‌کویو» است؛ نیروگاهی که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه هفته گذشته، از آن بازدید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این نیروگاه در روستایی که نام نیروگاه نیز از آن گرفته شده در استان «مرسین» (جنوب ترکیه) واقع است. رئیس‌جمهور ترکیه حدود دو هفته بعد از جشن آغاز ساخت واحد چهارم و پایانی نیروگاه به استان مرسین رفت تا از این نیروگاه بازدید کند؛ نیروگاهی که انتظار می‌رود در ماه می سال ۲۰۲۳ ساخت آن به پایان برسد.

 روزنامه «العربی الجدید»، امروز (شنبه)، در این باره گزارش داد که ترکیه از دهه هفتاد میلادی در تلاش برای ساخت چند نیروگاه اتمی بوده؛ اما تلاش‌های این کشور تا زمان امضای توافق همکاری با روسیه در سال ۲۰۱۰ برای ساخت نیروگاه آک‌کویو -اولین نیروگاه اتمی در خاک ترکیه- همواره با شکست همراه بوده است.

بنابراین العربی الجدید، در سال ۲۰۱۸، ساخت و سازها در نیروگاه آک‌کویو آغاز شده است و ترکیه در آن زمان از طرح خود برای ساخت دو نیروگاه دیگر خبر داد؛ نیروگاه‌هایی که یکی از آن‌ها در کرانه دریای سیاه در استان‌ «سینوپ» توسط ژاپن و فرانسه احداث خواهد شد و دیگری در منطقه «تراکیه» که چین ساخت آن را برعهده خواهد گرفت.

«فاتیح دونماز» وزیر انرژی ترکیه در جریان مراسم آغاز ساخت واحد چهارم نیروگاه آک‌کویو گفت: «امروز سنگ بنای واحد پایانی انرژی  را می‌گذاریم. کار طبق طرح در حال پیش‌‌روی به سمت ساخت نیروگاه هسته‌ای است. سال آینده، زمانی که یکصدمین سالروز تأسیس جمهوری ترکیه را جشن می‌گیریم، اولین رآکتورها را راه اندازی می‌کنیم.»

طبق اظهارات رجب طیب اردوغان، داده‌های وزارت انرژی ترکیه و شرکت عهده‌دار پروژه «روس‌اتم»، نیروگاه اتمی آک‌کویو از چهار رآکتور برخوردار خواهد شد و انرژی هر کدام از این رآکتورها ۱۲۰۰ مگاوات و مجموع انرژی آن‌ها ۴۸۰۰ مگاوات خواهد بود؛ رآکتورهایی که به گفته مقامات ترکیه، نیاز استانبول به انرژی را تأمین خواهد کرد و به ده درصد از نیاز برق  ترکیه پاسخ خواهد داد.

روزنامه قطری العربی الجدید می‌ نویسد  آک‌کویو به آنکارا این اجازه را خواهد داد به جمع کشورهای هسته‌ای که در حال حاضر تعداد آن‌ها به ۳۲ کشور می‌رسد، بپیوندند.
 این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که اردوغان حدود دو سال پیش اظهاراتی درباره مسئله هسته‌ای بر زبان آورده بود که جنجال‌آفرین شد. او گفته بود که ترکیه باید سلاح هسته‌ای داشته باشد و تحقیقاتی در این خصوص آغاز شده است. رئیس‌جمهور ترکیه‌ به‌نوعی اشاره کرده بود که هدف ترکیه برای ورود به جمع کشورهای هسته‌ای روی میز است.

روزنامه «ملیت» چاپ ترکیه  نیز به نوبه خود به این مسئله پرداخت و در این باره نوشت که داشتن سلاح اتمی برای ترکیه مزایا به همراه خواهد داشت؛ اما داشتن موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک اتمی کار آسانی نیست؛ درست مانند خرید تسلیحات متعارف از کشورها.
این روزنامه ترکیه افزود: «برای اینکه ترکیه سلاح اتمی در اختیار داشته باشد، باید فناوری، زیر ساخت، کادر توانمند برای تولید آن را داشته باشد. این محال نیست؛ اما نیازمند زمانی طولانی است».

پیشتر مجله «ترکی اسکوپ» مورد حمایت مرکز تحقیقات خاورمیانه و آفریقای «موشه دایان» وابسته به دانشگاه تل‌آویو در پژوهشی در این باره عنوان کرده بود که نشانه‌های چشمگیری از تمایل آنکارا برای در اختیار داشتن قدرت بازدارندگی وجود دارد که این در اظهارات اردوغان از مدت‌ها پیش نمایان شده است.

این مجله همچنین گفته بود که توسعه برنامه فضایی یکی از نشانه‌های غیرمستقیم اهداف ترکیه در زمینه هسته‌ای است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)


شنبه 22 مرداد 1401 - 12:12:16

دسته بندی :