فضیلت و اعمال شب و روز عاشورا

یک شنبه 16 مرداد 1401 - 20:40:42
فضیلت و اعمال شب و روز عاشورا

در کلیات مفاتیح الجنان آداب و اعمال مخصوص برای روز عاشورا "روز دهم محرم" ذکر شده که شرح آن ها را در ادامه ملاحضه می نمایید.

تهران- الکوثرعاشورا روزی است که در آن با شهادت امام حسین (ع) و یارانش، بزرگ ترین مصیبت عالم رخ داده است. این مصیبت به اندازه ای بزرگ است که مشابه آن در طول تاریخ دیده نشده است، چنانچه در زیارت عاشورا نیز آمده است:«... مُصِیبَهٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض ...». اینک با فرا رسیدن ایام محرم و روز تاسوعا و عشورای حسینی در بخش دین و مذهب نمناک به برخی از مهم ترین اعمال توصیه شده در کتاب شریف مفاتیح الجنان اشاره خواهیم کرد.

اعمال شب عاشورا

1ـ احیای شب عاشورا

احیای این شب عزیز در کنار قبر امام حسین (علیه السلام) در کربلای معلی سفارش شده است. همچنین دعا و نیایش از دیگر اعمال شب عاشورا است.

در روایتی از رسول خدا(ص) آمده است که «هر کس شب عاشورا را بیدار بماند (و به عبادت بپردازد)، گویا عبادت فرشتگان را انجام داده است...».

2. خواندن نماز

چهار رکعت نماز در آخر شب که در هر رکعت پس از سوره حمد، هر کدام از آیة الکرسی و سوره های توحید و فلق، و ناس را 10 مرتبه بخواند، و پس از سلام صد مرتبه سوره توحید را قرائت کند.

و دیگر چهار رکعت نماز، در هر رکعت سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره توحید و این نماز برابر است با نماز امیرالمؤمنین علیه السّلام که فضیلت بسیار دارد، و فرموده:پس از نماز، بسیار ذکر خدا کند، و صلوات بسیار بر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله فرستد و هرچه می تواند بر دشمنان ایشان لعن کند.

صد رکعت نماز بجا می آوری، هر دو رکعت با یک سلام، که در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و سه بار سوره «توحید» را می خوانی و پس از پایان این نمازها، هفتاد بار می گویی:

«سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاَّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ».

رسول خدا(ص) فرمودند:کسی که این نماز را بخواند وقتی که بمیرد، خداوند قبرش را معطّر و خوشبو می کند و هر روز تا هنگام دمیدن صور نوری وارد قبرش می شود.

اعمال روز عاشورا

1. ترک اعمال و کارهای دنیوی

شایسته است شیعیان در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهای خانه را در این روز تهیه و ذخیره نکنند و به عزاداری و نوحه سرایی بپردازند و همچون کسانی که عزیزترین افراد خویش را از دست داده اند، غم زده و اندوهگین باشند.

امام رضا(ع) فرموده اند:هر کس در روز عاشورا، دست از تلاش برای دنیا بردارد، خداوند حاجت های دنیوی و اخروی او را برآورده می سازد و هر کس که روز عاشورا، روز اندوه و غم و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را روز سرور و شادی او قرار دهد و در بهشت با دیدار ما، چشمش روشن می شود و هر کس که روز عاشورا را برای خود روز برکت بداند و در آن روز برای منزل خویش اموالی را ذخیره سازد، آن اموال برای او برکتی نخواهد داشت.

البته کسانی که با مسائل بسیار ضروری مردم سر و کار دارند مانند پزشکان کشیک و امثال آنها از این امر مستثنا هستند.

همچنین در این روز از لعن و بیزاری جستن از قاتلان آن حضرت غافل نشوند و بر این امر تأکید کنند.

 

2. امساک بدون قصد روزه در عاشورا

در این روز شایسته است که بدون قصد روزه از خوردن و آشامیدن خودداری شود و هنگام عصر از غذا و آب مختصری تناول کنند.

مرحوم «علاّمه مجلسی» در کتاب «زاد المعاد» گفته است که بهتر است روز نهم و دهم ماه محرّم را روزه نگیرند، زیرا بنی امیه این دو روز را برای برکت و شکر بر قتل امام حسین(ع) (به عنوان ظاهرسازی) روزه می گرفتند، از طریق اهل بیت(ع) احادیث فراوانی در مذمّت روزه این دو روز، مخصوصاً روزه روز عاشورا نقل شده است.

مرحوم «ابن قولویه»(رحمه الله) در روایتی می گوید:کسی که در روز عاشورا کنار قبر امام حسین(ع) باشد و زائران را (کمک کند و) آب دهد، مانند کسی است که لشکر آن حضرت را سیراب کرده باشد و گویا با آن حضرت در کربلا حاضر بوده است.

همچنین در این روز، از مزاح و خنده و دیگر سرگرمی های مسرّت بخش دنیوی خودداری کنند.

 

3. فرستادن لعن و نفرین بر قاتلان امام حسین(ع)

هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت کند و بگوید: اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ(علیه السلام) 

4. خواندن سوره توحید

خواندن هزار مرتبه سوره «توحید» در این روز فضیلت فراوانی دارد.
امام صادق(ع) فرموده است:"هر کس در روز عاشورا هزار مرتبه سوره «توحید» را بخواند، خداوند رحمان به وی نظر (رحمت) افکند و هر کس را که خداوند رحمان (با دیده رحمت) نظر کند، وی را مجازات نخواهد کرد.

5. خواندن زیارت عاشورای غیرمعروفه

 

متن و ترجمه زیارت عاشورای غیر معروفه + صوتی

 

 

 

 

 

6. خواندن زیارت وارث

در روایت ابن قولویه است که حضرت صادق علیه السلام به مفضل بن عمر فرمود که ای مفضل چون برسی به قبر امام حسین علیه السلام بر در روضه بایست و این کلمات را بخوان که ترا به هر کلمه نصیبی از رحمت الهی خواهد بود:

 

زیارت وارث با صدای استاد محمدحسین سعیدیان + تصویری


 


یک شنبه 16 مرداد 1401 - 20:33:30