اذعان بورل به شکست فشار حداکثری علیه ایران

شنبه 8 مرداد 1401 - 16:56:40
اذعان بورل به شکست فشار حداکثری علیه ایران

تهران- الکوثر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای ضمن تاکید بر اینکه برجام بهترین گزینه است، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را شکست خورده توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مقاله ای برای وبسایت «سرویس اقدام خارجی اروپا» (eeas) به ماجرای توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: هدف اروپا همیشه این بوده است که معامله‌ای به نفع همه طرف‌های مذاکره کننده، یعنی به نفع اروپا، به نفع ایران و به نفع جامعه جهانی، منعقد شود. توافق برجام که در ۲۰۱۵ منعقد شد، محدودیت‌های شدیدی را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد کرد.  لازم الاجرا شدن برجام منجر به کاهش ۹۸ درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و حذف هزاران سانتریفیوژ شد. احیای برجام همه محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را به قوت خود بازمی‌گرداند.

این مقام ارشد اروپایی در ادامه به خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام پرداخت و نوشت: «اجرای کامل این توافق به شدت تحت تاثیر تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از آن و اعمال یک کارزار یکجانبه «فشار حداکثری» قرار گرفت. اتحادیه اروپا و همه اعضای باقی‌مانده در برجام کاملا مخالف خروج آمریکا و اعمال مجدد تحریم‌ها بودند.»

بورل در ادامه  ضمن اذعان به شکست تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه ایران، ادعا کرد که اتحاد اعضای باقی مانده باعث آن (شکست فشار حداکثری) شده است. او نوشت: «پس از خروج ترامپ، ایران به نوبه خود فعالیت هسته‌ای خود را به سطوح هشدار دهنده رساند و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز محدود شده است. "فشار حداکثری" شکست خورد، زیرا اتحاد جمعی اعضای باقی مانده این توافق را زنده نگه داشت.»

او در ادامه با بیان اینکه پس از ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین، به این نتیجه رسیده‌است که فضا برای مصالحه‌های مهم دیگر تمام شده، گفت: «من اکنون متنی را روی میز گذاشته ام که با جزئیات دقیق به رفع تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می‌پردازد. این متن نشان دهنده بهترین معامله ممکن است که من به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، آن را امکان پذیر می‌دانم. این یک توافق کامل نیست، اما تمام عناصر اساسی را مورد توجه قرار می‌دهد.»

او در انتها ادعا کرد که انعقاد توافق در حال حاضر سود اقتصادی و مالی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و همچنین امنیت منطقه‌ای و جهانی را تقویت می‌کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 8 مرداد 1401 - 16:52:59

پربازدیدها