بن سلمان در سفر به یونان و فرانسه به دنبال چیست؟

چهار شنبه 5 مرداد 1401 - 15:28:37
بن سلمان در سفر به یونان و فرانسه به دنبال چیست؟

تهران- الکوثر: ولیعهد عربستان در سفر به یونان بررسی روابط دوجانبه از جمله گسترش روابط در بخش انرژی را در دستورکار قرار داد. محمد بن سلمان همچنین امروز راهی پاریس می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یونان و عربستان سعودی روز گذشته قراردادی را برای ایجاد کابل داده های زیر دریایی که اروپا را به آسیا متصل می‌کند، امضا کردند و در مورد امکان اتصال شبکه‌های برق خود برای ارائه انرژی سبز ارزان‌تر در اروپا برای تامین نیاز این قاره به انرژی بحث کردند.

این توافق در جریان سفر ولیعهد عربستان به آتن نهایی شده که اولین دیدار او از یک کشور عضو اتحادیه اروپا از زمان قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عرب در سال ۲۰۱۸ است.

تارنمای بیزنس استاندارد نیز نوشت: طبق اعلام مقامات عربستانی و یونانی در سفر دو روزه بن سلمان بن عبدالعزیز به آتن، دو طرف همکاری های دوجانبه بیشتری در بسیاری از بخش ها با تاکید بر بخش انرژی بررسی می‌کنند.

همچنین شبکه تلویزیونی ملی یونان گزارش داد، «کریاکوس میتسوتاکیس»، نخست‌وزیر یونان همزمان با استقبال از ولیعهد عربستان گفت: «ما می‌خواهیم فرصت‌های بیشتری را بین دو کشور و بین  اقتصاد دو کشور برای مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری بیشتر عربستان در یونان بررسی کنیم».

ولیعهد عربستان نیز گفت: « ما با ارتباط شبکه برق می توانیم یونان و جنوب غرب اروپا را از طریق یونان با انرژی تجدیدشدنی ارزان تری تامین کنیم. همچنین ما در حال بررسی این هستیم که چگونه می توان یونان را به قطب اروپا برای هیدروژن تبدیل کنیم. این برای هر دو کشور اقدامی است که روند بازی را تغییر خواهد داد.»

خبرگزاری شینهوا نیز به نقل از ولیعهد عربستان گزارش داد که تجارت و مسائل امنیتی نیز محور بحث ها در دیدار او از یونان خواهد بود.

خبرگزاری یونان گزارش داده که انتظار می رود دو کشور مجموعه توافقاتی را در زمینه های حمل و نقل دریایی، آبزی پروری، مدیریت پسماند، فرهنگ، محصولات غذایی و کشاورزی، ساخت و ساز و فناوری دفاعی امضا کنند.

رهبران اروپا دنباله‌رو بایدن در دیدار با بن سلمان

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: بن سلمان روز سه‌شنبه وارد یونان شد و قرار است سپس به فرانسه برود که اولین سفر او به اتحادیه اروپا پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ است. بن سلمان قرار است با امانوئل مکرون دیدار کند. این دیدارهای رهبران یونان و فرانسه با بن سلمان پس از دیدار بایدن با ولیعهد عربستان انجام خواهد شد و نشان دهنده دنباله‌روی رهبران اروپایی از بایدن در دیدار با بن سلمان به رغم انتقادات انها از ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقچی است.

این رسانه افزود: قتل و مثله کردن خاشقجی توسط عوامل سعودی در کنسولگری این پادشاهی در استانبول، در اکتبر ۲۰۱۸، باعث محکومیت بین المللی ولیعهد قدرتمند عربستان شد.

خبرگزاری فرانسه افزود: خبرگزاری رسمی عربستان سعودی با استناد به بیانیه دربار سلطنتی گزارش داد که ولیعهد این کشور با رهبران فرانسه و یونان «برای گفتگو در مورد روابط دوجانبه و راه های تقویت آنها در زمینه های مختلف» دیدار خواهد کرد.

کمتر از دو هفته پیش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ولیعهد عربستان دیدار کرد. بایدن با این اقدام از وعده کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری خود مبنی بر تبدیل پادشاهی عربستان به یک «یک حکومت منفور و منزوی» در مورد ماجرای خاشقجی و مناقشات گسترده تر بر سر مساله حقوق بشر در عربستان عقب نشینی کرد.

فرانس پرس نوشت: بر اساس بیانیه وزارت خارجه یونان، قرار است روز چهارشنبه قراردادهایی در زمینه حمل و نقل دریایی، انرژی و فناوری دفاعی امضا شود.

«کریستین اولریشسن» (Kristian Ulrichsen)، پژوهشگر موسسه بیکر در دانشگاه رایس آمریکا، گفت: «اقامت ولیعهد در اروپا نشان‌دهنده یک حرکت بسیار نمادین پس از انزوای او پس از قتل خاشقجی است.»

این پژوهشگر گفت: در حالی که از سال ۲۰۱۸ هیچ هماهنگی رسمی در سیاست «غرب» علیه محمد بن سلمان وجود نداشته است، واقعیت این است که او از زمان قتل خاشقجی به هیچ کشور اروپایی یا آمریکای شمالی سفر نکرده است.

نفت درکانون توجهات

خبرگزاری فرانسه نوشت: پس از حمله روسیه به اوکراین که در اوایل سال جاری باعث افزایش قیمت انرژی شد، عربستان سعودی تحت فشار آمریکا و قدرت های اروپایی قرار گرفت تا نفت بیشتری تولید کند.

افزایش قیمت نفت یکی از عوامل کلیدی در افزایش تورم در آمریکا بوده که آن را به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسانده است. تورم بالا همچنین دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره ای اواخر سال جاری تحت فشار قرار داده است.

اما عربستان بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، با استناد به تعهد خود به برنامه های سقف تولید تعیین شده توسط بلوک صادرکننده نفت، اوپک پلاس که روسیه رهبری مشترک آن را برعهده دارد، در برابر فشار برای باز کردن شیرهای عرضه این محصول خود مقاومت کرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: هفته گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور جدید امارات متحده عربی را کشورش غنی از انرژی است،  در پاریس به حضور پذیرفت.

در آن سفر، مقامات از قراردادی بین شرکت توتال فرانسه به عنوان غول انرژی فرانسه و شرکت نفت دولتی امارات برای همکاری در زمینه تامین انرژی خبر دادند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
از صفحات
دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 5 مرداد 1401 - 11:57:50

دسته بندی :

پربازدیدها