نظر اهل سنت درباره آیه مباهله چیست؟

دو شنبه 3 مرداد 1401 - 15:56:37
نظر اهل سنت درباره آیه مباهله چیست؟

واقعه مباهله را علمای اهل سنت نیز به وضوح در کتاب هایشان ذکر کرده اند و در عمده تفاسیر اهل سنت درباره آیه مباهله (آیه 61 سوره آل عمران) اشاره شده است که این آیه به علی، فاطمه، حسن و حسین سلام الله علیهم به عنوان کسانی که از سوی پیامبر برای مباهله انتخاب شدند، اشاره دارد.

تهران- الکوثر:  احادیث و روایات و تفاسیر اتّفاق دارند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى مباهله على و فاطمه و دو پسر آنان را انتخاب کرد و کلمه «نسائنا» در آیه شریفه (فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ؛ آل‌عمران61) بر فاطمه و کلمه «انفسنا» بر «على» حمل شده است. مشهور علماء شیعه و اهل سنّت «ابنائنا» را به حسن و حسین (علیهما السلام) تفسیر کرده اند و اختلاف نظرى ندارند. بنابر این محور اصلى بحث پیرامون تفسیر «انفسنا» مى باشد، بدین جهت لازم است بحث بیشترى پیرامون این کلمه داشته باشیم.

مرحوم قاضى نورالله شوشترى، در کتاب احقاق الحق، مى فرماید: مفسّران قرآن مجید (از شیعه و اهل سنّت) اجماع واتّفاق نظر دارند که منظور از «ابنائنا» حسن و حسین (علیهما السلام)، و مراد از «نسائنا» فاطمه زهرا (علیها السلام) و منظور از «انفسنا» على(علیه السلام) مى باشد. آیة الله العظمى مرعشى در پاورقى این کتاب آورده اند که از حدود شصت کتاب اهل سنّت مطلب فوق را نقل مى کند. به هر حال، آیه مباهله، از آیات محکم و صریحى است که دلالت روشنى بر ولایت امیرمؤمنان (علیه السلام) و فرزندانش (علیهم السلام) دارد. بنابر این، از انطباق جمله «انفسنا» به شخص «علىّ بن ابى طالب (علیه السلام)» مى توان پلى به سوى ولایت و امامت زد و بدین وسیله ولایت را ثابت کرد.

اصل داستان مباهله پيامبر اسلام با مسيحيان نجران و تسليم شدن آن ها را مي توان به كتاب هاي ذيل اهل سنت مراجعه نمود: كشف الاسرار و عده الابرار، ابوالفضل ميبدي، ج1، ص 144. تفسير المنير وهبة بن مصطفي رهيلي، ج3، ص 245، تفسير سور آبادي ابوبكر عتيق بن محمد، ج1، ص 289. شواهد التنزيل عبيد الله بن احمد حسكاني، ج1، ص 155. الجامع الاحكام القرآن محمد بن احمد قرطبي، ج4، ص 103. الدر المنثور في تفسير المأثور جلال الدين سيوطي، ج2، ص 38 و ديگر كتب تفسيري در ذيل آيه 61، سوره آل عمران.

ازعلمای اهل سنت فتح الدين حنفي گفت است: بدان كه اهل بيت پيامبر اسلام عبارتند از علي، حسن و حسين ـ و سيده نساء العالمين فاطمه زهرا كه روايات مشهور فراواني در كتب تفسير و حديث بر اين مطالب دلالت دارد و بالاترين دليل، آيه تطهير و آيه مباهله است كه بزرگان حديث از اهل سنت هم چون ترمذي، دولابي، بيهقي، احمد حنبل رئيس مذهب حنبلي اهل سنت، طبراني و... اين ها را روايت كرده اند. من دلايلي دارم كه مي رساند علي از بقيه انبيا، رسولان، ملائكه مقربين و همه مخلوقات خداي متعال به غير از حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ افضل است و از جمله اين دلايل آيه مباهله است كه خداوند علي را نفس محمد قرار داده و چون محمد افضل همه است پس علي نيز افضل از همه مي باشد. قال الشعبی: ابنائنا الحسن و الحسین و نسائنا فاطمة، و انفسنا علی بن ابی طالب؛ شعبی می گوید: منظور از پسران ما حسن و حسین ومنظور از زنان ما فاطمه و منظور ازخودمان علی بن ابی طالب است. منبع: فلک النجاة فی الامامة و الصلاة، فتح الدین حنفی، 34- 184 اسباب النزول القرآن، الواحدی ،ص 91.

منبع: سایت عرفان 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 3 مرداد 1401 - 15:56:28