فضیلت اطعام در روز عید غدیر

چهار شنبه 22 تیر 1401 - 16:56:23
فضیلت اطعام در روز عید غدیر

امام صادق علیه السلام روز عید غدیر را روز «اطعام الطعام» خواندند و فرمودند غذا دادن به یک مومن در این روز ثواب اطعام میلیون ها پیامبر و افراد صدیق دارد..

تهران- الکوثرامام صادق علیه السلام می فرمایند: روز غدیر روز اطعام الطعام است. (بحار ج۹۵ ص۳۲۳)

امام صادق فرمودند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)

در جای دیگر ایشان فرمودند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است. (مفاتیح الجنان ص۵۰۰)

امام صادق(علیه السلام) در رابطه با آمرزش گناهان در این روز نیز می فرمایند: عید غدیر روزی است که خداوند دو برابر تعداد رهاشدگان از آتش جهنم در ماه مبارک رمضان و شب غدر و شب عید فطر از آتش جهنم رها می کند و گناه ۶۰ سال را می بخشد. (بحار ج ۹۴ ص۱۱۹)

همچنین ایشان می فرمایند: «… و انه الیوم الذى اقام رسول الله (صلی الله علیه و آله) علیا(علیه السلام) للناس علما و ابان فیه فضله و وصیه فصام شکرا لله عزوجل ذلک الیوم و انه لیوم صیام و اطعام و صلة الاخوان و فیه مرضاة الرحمن، و مرغمة الشیطان. (وسائل الشیعه ۷: ۳۲۸، ضمن حدیث. ۱۲ )

امام صادق(علیه السلام) فرمود: عید غدیر، روزى است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، على(علیه السلام) را به عنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فضیلت او را در این روز آشکار کرد و جانشین خود را معرفى کرد، بعد به عنوان سپاسگزارى از خداى بزرگ آن روزه را روزه گرفت و آن روز، روز روزه دارى و عبادت و طعام دادن و به دیدار برادران دینى رفتن است. آن روز روز کسب خشنودى خداى مهربان و به خاک مالیدن بینى شیطان است: پس چه نیکوست در این عید بزرگ ضمن تهیه بهترین غذا برای خانواده، مومنین را نیز اطعام دهیم تا این سنت شریف فراموش شده احیا شود.


مطالب مرتبط:

آنچه درباره عید غدیرخم باید بدانیم
نماز و زیارت مخصوص شب عید سعید غدیرخم 

31 توصیه اهل بیت(ع) در بزرگداشت غدیر
چطور در عید غدیر با دعا حاجت بگیریم
آنچه پیامبر (ص) باید در روز غدیر ابلاغ می‌کرد، چه بود؟
دانستنی های جالب عید غدیر
کوثر ؛ جایگاه علی(ع)

مسأله استحباب نماز غدير در روايات و گفتار
غدیر در قرآن
حب حضرت على عليه السلام نزد پيامبر صلى الله عليه و آله


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


چهار شنبه 22 تیر 1401 - 16:37:35