استفتاء از 6 مرجع تقلید درباره حجاب

دو شنبه 20 تیر 1401 - 18:13:18
استفتاء از 6 مرجع تقلید درباره حجاب

تهران- الکوثر: حجاب و عفاف از ضروریات دین مبین اسلام است و علما و بزرگان دین نیز بر حفظ آن تأکید دارند؛ پاسخ 6 مرجع تقلید بزرگ شیعه به استفتائی درباره ضرورت حفظ حجاب و عفاف را با هم مرور می کنیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، 21 تیرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به عنوان روز حجاب و عفاف نامگذاری شده؛ روزی که شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و حمله رضاخان به متحصنان متدین در مسجد گوهرشاد، 21 تیر را به این نام انتخاب کرده است.

قیام مردم مشهد و واقعه مسجد گوهرشاد در مقابله با کشف حجاب، مصداق بارز مبارزه با منکری است که هنوز متأسفانه آثار شوم آن در کشور وجود دارد.

فتاوای حضرات آیات عظام خامنه ای، صافی گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، مکارم شیرازی، بهجت در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد:

سوال: آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بی اعتنایی می کنند، چیست؟

آیت الله خامنه ای: اصل حجاب، ضروری دین محسوب است و بی اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.

آیت الله صافی گلپایگانی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است ولی بی اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن، فسق است.

آیت الله تبریزی: اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است و حکم کسانی که به آن بی اعتنایی نمایند حکم بی اعتنایی به سایر تکالیف دینی است.

آیت الله سیستانی: اصل حجاب از مسلّمات شریعت است و در قرآن آمده است ولی کسانی که توجه به وضوح آن ندارند، انکار آنها مستلزم انکار نبوت نیست و بی اعتنایی، عملی گناه است.

آیت الله مکارم شیرازی: آری حجاب از ضروریات دین است ولی انکار آن برای کسانی که از ضروری بودن آن آگاهی ندارند، موجب ارتداد نمی شود.

آیت الله بهجت(ره): بی اعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است. 

منبع: کتاب «مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 20 تیر 1401 - 18:9:16