اعلام عوامل تاثیرگذار در سانحه قطار مشهد- یزد

دو شنبه 6 تیر 1401 - 14:17:30
اعلام عوامل تاثیرگذار در سانحه قطار مشهد- یزد

تهران- الکوثر: کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، امروز 6 عامل مؤثر در بروز سانحه قطار مشهد-یزد که 18 خرداد امسال رخ داد را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امروز اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره ‌‌سانحه ماه گذشته قطار مشهد-یزد منتشر شد.

در ابتدای این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ 22 خرداد 1401، ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره 8611، گزارش تکمیلی اعلام می‌شود.

‌در ادامه اطلاعیه مذکور آمده است: به منظور بررسی میدانی‌، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضاء کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته‌ای مورد بررسی قرار دادند، در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستم های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC ، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال گردیده است. 

در ادامه اطلاعیه شماره 2 کمیسیون سوانح راه‌آهن درباره قطار مشهد-یرد آمده است: تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه است، ‌همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می‌توانست از وقوع سانحه جلوگیری کند، احصاء شد که به شرح ذیل اعلام می‌شود. ‌

الف)عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری.

ب)انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی.

ج)واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران.

د)اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت .

ه)عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده ( تابلوهای تقلیل سرعت ).  

و)عدم یاد‌آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد‌.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می‌کند به‌منظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت‌ها اقدام شود.

شایان ذکر است ساعت حدود 5 بامداد ‌روز 18 خرداد قطار مسافری مشهد ـ یزد به دلیل برخورد با بیل مکانیکی، از خط خارج شد و متاسفانه تعدادی از مسافران قطار در این سانحه جان باختند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 6 تیر 1401 - 14:17:17

پربازدیدها