کاخ سفید و نقض حرف های رئییس جمهور : بایدن با بن سلمان دیدار می کند!

دو شنبه 30 خرداد 1401 - 16:23:37
کاخ سفید و نقض حرف های رئییس جمهور :  بایدن با بن سلمان دیدار می کند!

تهران- الکوثر: ساعتی بعد از اظهارات وزیر انرژی آمریکا درباره دیدار جو بایدن با محمد بن سلمان در سفر به عربستان سعودی، شورای امنیت ملی آمریکا انجام این دیدار را تایید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بعد از کش و قوس‌های بسیار درباره دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با ولی‌عهد عربستان سعودی طی سفر او به ریاض، کاخ سفید اظهارنظر جو بایدن درباره دیدار نکردن او با محمد بن سلمان را رد کرد.

در شرایطی که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا چند روز قبل درباره سفر به عربستان سعودی گفته بود که در این سفر با محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور دیدار نمی‌کند، شبکه سی‌ان‌ان گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «کاخ سفید می‌گوید که دیدار ماه آینده بایدن با مقامات سعودی شامل ملاقات با ولی‌عهد هم می‌شود».

این شبکه آمریکایی گزارش داد: «ساعاتی پس از آنکه جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد که قرار است در جریان سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی او با محمد بن سلمان ولی‌عهد دیدار برگزار می‌شود، کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که دیدار رئیس‌جمهور با مقامات سعودی شامل دیدار با ولی‌عهد هم می‌شود».

جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا در برنامه روز یکشنبه شبکه سی‌ان‌ان با سوالات خبرنگار این شبکه درباره سفر ماه‌ آینده میلادی جو بایدن به عربستان سعودی مواجه شد.

خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان از این وزیر دولت جو بایدن سوال کرد که آیا رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به عربستان سعودی با محمد بن سلمان دیدار و درباره بهای جهانی نفت گفت‌و‌گو خواهد کرد.

جنیفر گرانهولم در ابتدا اینطور جواب داد که رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد در کنفرانسی بین‌المللی در جده با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه رهبران مصر، عراق و اردن شرکت کند.

مجری سی‌ان‌ان باز هم از وزیر انرژی آمریکا در خصوص احتمال دیدار بایدن با محمد بن سلمان سوال کرد که این وزیر کابینه آمریکا در پاسخ گفت: «به نظر من، او با ولی‌عهد عربستان سعودی دیدار خواهد کرد. او از همه تامین کنندگان نفت در سراسر جهان خواسه است که تولیدشان را افزایش دهند».

خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان باز هم وزیر انرژی آمریکا را مورد سوال قرار داد و پرسید که آیا یک دیدار دو جانبه بین جو بایدن و محمد بن سلمان انجام می‌شود؟

جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: «درک من این است که او دیدار خواهد کرد البته به طور کلی مجموعه دیدارهایی درباره انرژی انجام خواهد شد».

سی‌ان‌ان نوشت: «اظهارات این وزیر در تضاد با اظهارات روز جمعه بایدن بود. رئیس‌جمهور گفته بود که "من قرار نیست با ام‌بی‌اس (محمد بن سلمان) ملاقات کنم، من به یک جلسه بین المللی می روم. و او بخشی از آن خواهد بود"».

به دنبال اظهارات وزیر انرژی آمریکا، سی‌ان‌ان به سراغ مقامات کاخ سفید رفت و نظر آنها را درباره صحت و سقم گفته‌های او جویا شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سی‌ان‌ان گفت: «رئیس‌جمهور به دعوت ملک سلمان همراه با هشت رئیس دولت دیگر برای اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس +۳ (کشور عراق، مصر و اردن) در عربستان سعودی حضور خواهد داشت».

وی افزود: «دیداری دوجانبه با ملک سلمان و تیمش برگزار خواهد شد. این دیدار شامل ولیعهد و دیگر مقامات سعودی خواهد بود. رئیس جمهور در طول این سفر ماه آینده به خاورمیانه با ده‌ها همتای خود دیدار خواهد کرد».

طی هفته‌های اخیر موضوع سفر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی و احتمال دیدار او با ولی‌عهد این کشور خبرساز شده است. بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ با ادبیاتی تند علیه عربستان سعودی در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقچی موضعگیری کرده بود اما به دنبال افزایش شدید بهای انرژی در جهان و بنزین در آمریکا، دولت او نظر خود را درباره دیدار با مقامات سعودی تغییر داده است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv


دو شنبه 30 خرداد 1401 - 15:8:15

پربازدیدها