شیخ نعیم قاسم: نیازمند تشکیل یک دولت ملی هستیم

دو شنبه 30 خرداد 1401 - 19:10:0
شیخ نعیم قاسم: نیازمند تشکیل یک دولت ملی هستیم

تهران- الکوثر: معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به لزوم تشکیل یک دولت ملی در این کشور اعلام کرد که آمریکا مانع بهره‌مندی لبنان از ثروت‌های دریایی خود می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی درباره آخرین تحولات این کشور اعلام کرد که تشکیل دولت در مرحله کنونی اصلی‌ترین اقدام ممکن است؛ زیرا گذشت زمان بدون تشکیل کابینه منجر به فروپاشی بیشتر کشور می‌شود و امیدواریم یک دولت ملی تشکیل گردد. این دولت باید بتواند همه مردم را زیر یک سقف جمع کند و آنها را از یکدیگر جدا نسازد؛ زیرا ما همگی زیر یک سقف و در یک کشور هستیم و باید برای نجات کشور تلاش کنیم. سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی و تسویه حساب‌های شخصی تنها موجب فروپاشی بیشتر کشور می‌شود.

وی افزود، تا پایان دوره ریاست جمهوری حداقل 4ماه فرصت داریم که در این مدت می‌توانیم طرح بهبود اوضاع کشور و انجام اصلاحات را تکمیل و برخی قوانین را در مجلس تصویب کنیم. همچنین توافق با صندوق بین‌المللی پول می‌تواند آغاز گردد و پرونده‌های مرتبط در امور اجتماعی نیز در این مدت قابل حل است. همچنین راهکارهایی برای طرح برق نیز باید پیدا شود.

این مقام حزب الله تصریح کرد که پارلمان نتیجه انتخاب مردم بود و هیچ کس حق ندارد که نمایندگان را در ردیف‌های مختلف دسته‌بندی کند و بگوید که مثلاً این فرد نماینده مردم است و فرد دیگر نماینده مردم نیست. همه نمایندگان در کشور شریک هستند. البته رقابت بین نمایندگان جایز است و هرکس باید برنامه خود را درباره طرح برق و قیمت دلار و همچنین عزل و نصب‌ها در کشور بگوید نه اینکه گلایه‌مندی و دسته ‌ندی بین نمایندگان وجود داشته باشد. ما دست خود را برای همکاری به سوی همه طرف‌ها دراز کرده‌ایم و دولت بدون همکاری نمی‌تواند تشکیل گردد.

شیخ نعیم قاسم گفت، برخی هستند که می‌گویند ما نمی‌خواهیم در کشور همکاری کنیم. ما خطاب به آنها می‌گوییم که آیا می‌خواهید یک دولت انحصاری تشکیل دهید؟ آیا کشور با دولت انحصاری موفق به خروج از بحران می‌شود؟ آیا شما اصلاً می‌توانید چنین دولتی تشکیل دهید؟

وی در ادامه به بحث پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی و مناقشه مرزی با رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد، حزب الله هم چنان در موضع قاطع حمایت از ثروت‌های دریایی لبنان قرار دارد و حقوق کشور باید به طور کامل به آن برگردد؛ چرا که این ثروت‌ها می‌تواند نقش بزرگی در حل بحران‌های مالی و اقتصادی داشته باشد و بنابراین ما این مسئله را به دقت پیگیری می‌کنیم و هرگز به دنبال درگیری و تنش نیستیم. ما می‌خواهیم که در راستای دفاع از حقوق مردم به یک نتیجه مطلوب برسیم.

این مقام حزب الله در ادامه گفت که ما تمایل داریم از طریق مذاکراتی که رئیس جمهور انجام می‌دهد به حقوق خود برسیم و حفاری و استخراج را آغاز کنیم. می‌دانیم آمریکا مانع آن می‌شود که شرکت توتال فرانسه اقدام به حفاری در بلوک‌های لبنان کند. بنابراین باید این مسئله را پیگیری کنیم و از یک موضع واحد به حقوق خودمان برسیم.

شیخ نعیم قاسم در پایان به موضوع غرامت‌هایی که سازمان ملل متحد در سال 2014 در نتیجه حمله دشمن صهیونیستی به پالایشگاه زهرانی لبنان مصوب کرده بود اشاره نموده و خواستار باز شدن این پرونده و پاسخگویی اسرائیل درباره تجاوزاتش علیه لبنان در جولای 2006 شد. به طوری که طبق مصوبه سازمان ملل رژیم صهیونیستی باید بیش از 856 میلیون دلار به لبنان غرامت بپردازد.

بعد از تجاوزاتی که رژیم صهیونیستی در جنگ جولای 2006 علیه لبنان انجام داد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز 22 دسامبر 2014 قطعنامه‌ای را برای الزام اسرائیل به پرداخت 856 میلیون و 400 هزار دلار به لبنان به عنوان غرامت جرایم ضد زیست محیطی صادر کرد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv


دو شنبه 30 خرداد 1401 - 14:7:54

پربازدیدها