بیانیه پایانی نشست هجدهم «آستانه» درباره سوریه

پنج شنبه 26 خرداد 1401 - 18:43:47
بیانیه پایانی نشست هجدهم «آستانه» درباره سوریه

تهران - الکوثر : هجدهمین نشست «آستانه» با محوریت بازگشت آوارگان سوری در پایتخت قزاقستان به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 میلادی با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شد.

درپی تهاجم گسترده تروریست های مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان از سال 2011 میلادی به سوریه، حمایت های روسیه و کمک های مستشاری ایران برای مقابله با گروه تروریستی داعش درسوریه آغاز شد ودر نهایت پرونده این گروهک تروریستی بسته شد. همکاری نیروهای روسیه با ارتش سوریه به منظور تداوم امنیت در این کشور همچنان ادامه دارد.

کشورهای ضامن نشست آستانه امروز پنج شنبه در بیانیه پایانی بر تعهد راسخ خود به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند.

در ادامه این بیانیه آمده، کشورهای ضامن بر تصمیم خود برای ادامه مقابله با تروریسم در تمامی انواع آن و ایستادن در برابر دستورکارهای جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت سوریه تأکید می کنند.

براساس بیانیه مذکور، کشورهای ضامن همچنین حملات تروریستی به تأسیسات غیرنظامی سوریه را که منجر به کشته شدن افراد بی گناه می‌شود، محکوم  و بر ضرورت ادامه همکاری مستمر برای نابودی دو گروهک داعش و جبهه النصره و تمامی گروه‌های تروریستی مرتبط تاکید کردند.

کشورهای ضامن در این نشست هم چنین  بر نقش پیشروی روند آستانه در حل بحران سوریه تأکید کردند و گفتند، امنیت و ثبات دائمی در شمال این کشور تنها بر اساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه محقق می‌شود.

هفدهمین اجلاس آستانه در مورد سوریه با حضور هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، سوریه، معارضه و کشورهای لبنان و عراق به عنوان ناظر از 21 دسامبر 2021 به مدت دو روز در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در هفدهمین نشست روند آستانه بر توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید کردند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 26 خرداد 1401 - 18:43:39