توافق تل آویو و ریاض درباره حریم هوایی و جزایر «تیران و صنافیر»

جمعه 13 خرداد 1401 - 12:2:7
توافق تل آویو و ریاض درباره حریم هوایی و جزایر «تیران و صنافیر»

تهران - الکوثر : روزنامه "اورشلیم پست" از توافق رژیم صهیونیستی با اقدامات امنیتی جدید خبر داد که به مصر اجازه انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان را می‌دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روزنامه اورشلیم پست نوشت : قرار است جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی سفر خود به منطقه در پایان ماه میلادی کنونی موافقت اسرائیل را با اقدامات امنیتی جدید برای انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان اعلام کند. اسرائیل با استقرار نیروهای چند تابعیتی در این جزایر در چند کیلومتری داخل اراضی مصر موافقت کرده است.

درحال حاضر نیروهای چند تابعیتی در جزایر تیران و صنافیر مسئولیت راه اندازی گشت‌ها و تضمین ادامه آزادی کشتیرانی در منطقه را برعهده دارند.

این روزنامه نوشت: عربستان نمی‌خواهد این نیروها بعد از انتقال حاکمیت در این جزایر بمانند. در ازای موافقت اسرائیل عربستان به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی اجازه عبور از حریم هوایی‌اش را می‌دهد.

این اخبار همزمان با انتشار گزارشاتی درباره تحرکات آمریکا برای تقویت همکاری میان هم پیمانان در منطقه به ویژه عربستان و اسرائیل است. عربستان در اصل در دهه ۵۰ قرن گذشته به مصر کنترل بر این جزایر را منتقل و با بازگشت آن در سال‌های اخیر موافقت کرد. اسرائیل نیز در سال ۲۰۱۶ با آن موافقت کرد اما اقدامات امنیتی جایگزین انجام نشده است.

دولت بایدن برای تحقق توافقی میان دو طرف تلاش می‌کند. نشست علنی میان مسئولان اسرائیلی و عربستانی درباره اعلام توافق وجود ندارد اما بایدن این توافق را به عنوان دستاورد دولتش طی سفر به منطقه ارائه خواهد کرد. سفر وی به منطقه شامل قدس و ریاض خواهد بود.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 13 خرداد 1401 - 11:54:18

پربازدیدها