حج تمتع باز هم گران شد

یک شنبه 8 خرداد 1401 - 10:17:42
حج تمتع باز هم گران شد

تهران- الکوثر: در حالی که کشورهای اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای اعزام زائران حج تمتع به سرزمین وحی هستند، عربستان هزینه حج تمتع را دوباره افزایش داد و کشورها را ملزم به پرداخت هزینه اضافه قبل از تشرف به حج تمتع کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امسال با توجه به اینکه عربستان تعداد زائران حج تمتع را نسبت به قبل از ایام کرونا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده، تعداد حجاج امسال به یک میلیون نفر رسیده است. در حالی که قبل از شیوع کرونا هر ساله بیش از ۲ میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شدند.

با کاهش سهمیه کشورها و تعداد زوار، عربستان مالیات بر ارزش افزوده را تا ۱۵ درصد افزایش داد. بر همین اساس، پس از اعلام سعودی‌ها مبنی بر پذیرش زائر خارجی، هزینه حج تمتع نسبت به قبل از کرونا، ۱۵ درصد گران شد.

با وجود این، سازمان حج و زیارت به علت تعهدی که به زائران حج تمتع سال ۹۹ داده بود، سعی کرد تا این هزینه را از بخش‌های دیگر تأمین کند تا زائران چندان متحمل هزینه‌های اضافه نشوند؛ به طوری که حداقل قیمت حج تمتع امسال ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار و حداکثر۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد و متوسط هزینه حج تمتع امسال نیز به ۳۷ میلیون تومان رسید.

همچنین با وجود اینکه به نظر می‌رسید با افزایش هزینه ارزی و ریالی حج تمتع، زائران حدود ۱۰ میلیون تومان دیگر باید بپردازند، اما با تدبیر سازمان حج و زیارت، زوار موظف به پرداخت حدود ۲ میلیون تومان شدند که نسبت به هزینه تحمیل شده به کشورهای مختلف از سوی سعودی‌ها، بسیار اندک بود.

افزایش دوباره هزینه حج تمتع از سوی عربستان

با همه تلاش‌هایی که رئیس سازمان حج و زیارت برای عمل به تعهد دولت گذشته داشت، دولت عربستان در روزهای اخیر مجددا از افزایش هزینه‌های خدماتی خبر داده و به گفته یک منبع آگاه، سعودی‌ها از همه کشورهای اسلامی خواسته‌اند که علاوه بر هزینه حج تمتع، یک هزار و ۱۶۰ ریال سعودی برای هزینه خدمات که عمده آن برای ایام تشریق است، بپردازند که اگر هر ریال سعودی را هشت هزار تومان نیز درنظر بگیریم، باید به ازای هر زائر بیش از ۹ میلیون تومان پرداخت شود.

تأمین این هزینه‌ها به طور حتم برای بسیاری از زائران خانه خدا امکان‌پذیر نیست و زائرانی که سال ۹۹ هزینه حج تمتع را به طور کامل پرداخت کرده‌اند تا هیچ هزینه اضافی نپردازند، ممکن است حاضر به پرداخت این هزینه نشوند. البته سازمان حج و زیارت نیز به منظور متحمل نشدن هزینه اضافه به زائران اقدامات مختلفی انجام داده و تاکنون نیز با همکاری دولت این افزایش هزینه‌ها را مدیریت کرده است.

اما یکی از نگرانی‌هایی که همچنان زائران قبل از اعزام با آن مواجه هستند، افزایش هزینه‌هاست؛ به طوری که به گفته یکی از زائران خانه خدا، مدیر کاروان نسبت به افزایش هزینه‌ها هشدار داده و گفته که ممکن است هزینه حج باز هم افزایش یابد و زائران باید برای تأمین بخشی از این هزینه آماده باشند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 8 خرداد 1401 - 10:17:27