هشدار انگلیس درباره قحطی ناشی از کمبود غلات

سه شنبه 3 خرداد 1401 - 19:10:0
هشدار انگلیس درباره قحطی ناشی از کمبود غلات

تهران - الکوثر : وزیر حمل و نقل انگلیس هشدار داد قحطی ناشی از کمبود غلات و مواد غذایی به دلیل تحولات اوکراین می تواند باعث مرگ و میر بیشتری از جنگ شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، "گرنت شاپس" وزیرحمل و نقل انگلیس روز سه‌شنبه در گفتگو با شبکه خبری اسکای اظهار داشت: من به طور خاص نگران وضعیت اوکراین هستم، اما آنچه واقعاً مرا نگران می‌کند این است که می‌توانیم شاهد تلفات جان‌های بیشتری در سایر نقاط جهان به دلیل کمبود غلات و مواد غذایی باشیم که می‌تواند حتی بیشتر از تلفات مستقیم در جنگ باشد.

وزیر حمل و نقل بریتانیا تاکید کرد: ایجاد یک گذرگاه امن برای خروج غلات و سایر کالاها از اوکراین "کاملا ضروری" است، در غیر این صورت ممکن است گرسنگی و قحطی زیادی به‌وجود آید.

شاپس درباره این پیشنهاد که بریتانیا کشتی‌های حامل کالا را اسکورت کند افزود: نمی‌توانم وارد جزئیات خاص شوم، پیچیدگی‌های زیادی در این مورد وجود دارد. نکته مهم این است که اوکراین سبد نان جهان بوده و هست.

نتایج تحقیقات صورت گرفته دربریتانیا نشان می‌دهد که تورم در قیمت خواربار به بالاترین سطح در 13 سال گذشته رسیده و به دومین معضل مردم این کشور بعد از هزینه‌های انرژی تبدیل شده است. 

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌است.

پیش از این"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه دراین باره اعلام کرد: مسکو به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه می دهد زیرا کشور ما علاقه مند به عملکرد پایدار بازار جهانی مواد غذایی است. 

آمریکا و سایر کشورهای غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ ای را علیه مسکو اعمال کرده ‌اند.

این تحریمها در حالی است که غرب به رغم همه این اقدامات، واهمه آن را دارد که تشدید تحریم روسیه در بخش های اقتصادی به ویژه بخش نفت و گاز شرایط اقتصادی اروپا و بازارهای جهانی انرژی را بیش از پیش به هم زند.

تحریم‌های متنوع اعمال شده علیه روسیه تا کنون اقتصاد اروپا را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 3 خرداد 1401 - 16:18:32