تعامل و همکاری برای مقابله با داعش در دیدار مشترک مرزی ایران و افغانستان

جمعه 23 اردیبهشت 1401 - 14:11:17
تعامل و همکاری برای مقابله با داعش در دیدار مشترک مرزی ایران و افغانستان

تهران - الکوثر : جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) و  فرمانده ارشد نظامی دولت طالبان بر لزوم افزایش و استمرار تعامل و همکاری های دو جانبه  جهت ارتقاء امنیت در مرزها ی دو کشور تاکید کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سردار قاسم رضایی و مولوی شبیر احمد در دیدار خود در تایباد واقع در خراسان رضوی تاکید کردند گروه تروریستی داعش دشمن مشترک هر دو ملت ایران وافغانستان بوده و  نابودی آن  نیز از اهداف مشترک هر دو کشور است.  
طالبان که از اوت سال گذشته میلادی مجددا قدرت را در افغانستان به دست گرفته است از مسولیتهای حاکمیتیش کنترل مرزهای مشترک و مقابله با عناصر تروریستی است تا نتوانند امنیت را در داخل افغانستان و مناطق مرزی مختل کنند.اما تداوم حملات اخیر  تروریستی بخصوص در ماه مبارک رمضان نشان داد که طالبان در تامین امنیت شهروندان افغانستان و مقابله با گروه تروریستی داعش موفق عمل نکرده است.به همین دلیل نگرانیهای داخلی و منطقه ای در مورد تداوم ناامنی در افغانستان و انتقال آن به خارج از این کشور همچنان  وجود دارد. 
امین فرجاد کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید :
"یکی از مهمترین وظایف و مسولیتهای  حاکمیتی طالبان در افغانستان تامین امنیت مردم این کشور و ایجاد اطمینان در مورد امنیت مرزهای مشترک است. زیرا یکی از نگرانیهای مطرح در محافل مختلف منطقه ای و بین المللی ترانزیت و انتقال تروریسم به کشورهای همسایه افغانستان است" 
ابراز نگرانی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز در مورد تجدید حیات تروریسم در افغانستان موضوع ساده ای نیست که کشورهای همسایه افغانستان بخواهند از کنار ان به سادگی عبور کنند. زیرا تبدیل این کشور به پایگاه تروریستهایی مانند القاعده و داعش، می تواند امنیت کل منطقه را به مخاطره بیاندازد. 

جمهوری اسلامی ایران با دادن هزاران شهید و معلول موفق به کنترل مرزهای مشترک خود با همسایگانش بخصوص با افغانستان شده است اما وسعت مرزها باعث شده تا کمک کشورهای منطقه برای مقابله با اشرار و تروریستها نیز الزامی و ضروری  باشد. 
سروش امیری کارشناس مسایل افغانستان‌ در این باره می گوید:
"طالبان برای ایجاد اطمینان امنیتی در محافل منطقه ای و بین المللی علاوه بر کنترل مرزهای مشترک باید در داخل افغانستان مانع از شکل گیری پایگاههای تروریستی شود.اینکه طالبان می گوید از خاک افغانستان امنیت هیچ  کشوری تهدید نخواهد شد کافی نیست و در عمل باید چنین اطمینانی حاصل شود"

در هر حال، برگزاری نشستهای دوجانبه مقامات امنیتی ایران و طالبان فرصت مناسبی برای تعامل و اتخاذ راه کارهای مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک  است‌.اما مهمترین و اساسی ترین نگرانی منطقه ای و بین المللی  در این خصوص، تقویت موقعیت گروههای تروریستی همچون القاعده و داعش در خاک افغانستان است که می تواند به طور جدی مسولیت پذیری طالبان را در قبال امنیت مردم این کشور و همسایگانش با تردید مواجه کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 23 اردیبهشت 1401 - 14:11:8