آداب و رسوم عید فطر در عراق

دو شنبه 12 اردیبهشت 1401 - 15:40:52
آداب و رسوم عید فطر در عراق

مردم عراق با پوشیدن لباس نو و پختن شیرینی به استقبال عید فطر می روند و در این روز به دیدار اقوام و همسایگان خود و زیارت اهل قبور می روند.

تهران- الکوثرمردم مسلمان عراق برای آغاز روز عید فطر لحظه شماری می کنند و این عید با آداب و رسوم زیبای بسیاری آمیخته است و همه مردم عراق از کوچک و بزرگ آن را جشن می گیرند.
این عید پر از دیدارهای بستگان و همسایگان است و صدای خنده کودکان در همه خیابان ها و محله ها شنیده می شود، همچنین مسلمانان، آغاز عید فطر را به یکدیگر تبریک می گویند.

خانه ها پر از رایحه خوش شیرینی های متفاوت عید است و همچنین مسلمانان، دادن زکات در این عید مبارک را فراموش نمی کنند؛ چنان که به جمع آوری کمک ها و غذا برای فقرا و نیازمندان می پردازند.
در کشور عراق، کودکان اساس شادی عید هستند و به همین دلیل مساحت های بسیاری با وسایل متنوع بازی کودکان پر می شود و کودکان بی صبرانه در انتظار آغاز عید فطر هستند تا عیدی های خود را دریافت کنند.

بانوان، شیرینی خاص عید را تهیه می کنند که در کشور عراق به نام کلیجه شناخته می شود و همان شیرینی است که در بیشتر کشورها با نام معمول تهیه می شود، همچنین انواع دیگری از شیرینی مانند حلقوم و سلوی و غیره نیز وجود دارد. در عراق هنگامی که مهمانی برای تبریک عید فطر به خانه فردی می آید، صاحبخانه از او با شیرینی کلیجه همراه با یک استکان چای پذیرایی می کند.

در ابتدای صبح روز اول عید فطر، صبحانه آماده می شود و سپس بلافاصله پس از آن، دیدار از بستگان و خانواده آغاز می شود.

اکثر آداب و رسوم مردم عراق در عید فطر شبیه دیگر کشورهای عربی و اسلامی است.

از رسوم عید فطر در عراق، دادن عیدی توسط بزرگ ترها به کوچک ترها است و سپس دیدار از نزدیکان و خانواده و بستگان و اعطای لباس به فقرا و پس از آن زیارت اهل قبور است.نماز عید فطر نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و اولین کاری که مسلمانان در روز عید فطر انجام می دهند، رفتن به مساجد و ادای نماز عید فطر است.
در بامداد روز عید، بیشتر مردم عراق به همراه فرزندانشان به مساجد جامع برای ادای نماز عید می روند.دفتر آیت الله سید علی سیستانی از مراجع شیعیان عراق اعلام کرد روز دوشنبه سی ام ماه مبارک رمضان و روز سه شنبه عید سعید فطر است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 12 اردیبهشت 1401 - 13:40:33