نشست چارچوب هماهنگی با ائتلاف‌های عراقی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی

سه شنبه 30 فروردین 1401 - 11:12:27
نشست چارچوب هماهنگی با ائتلاف‌های عراقی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی

تهران- الکوثر: چارچوب هماهنگی احزاب شیعی عراق طی جلسه‌ای با چند ائتلاف و حزب دیگر، بر لزوم ایجاد تحول در روند سیاسی و حرکت به سمت گام‌های عملی برای تشکیل دولت و برآوردن خواسته‌های مردم عراق تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) شامگاه دوشنبه با «الاتحاد الوطنی» و «تحالف العزم» در دفتر رئیس ائتلاف «دولت قانون» تشکیل جلسه دادند.

طبق بیانیه منتشر شده توسط چارچوب هماهنگی، در این دیدار تحولات اوضاع سیاسی و نتایجی که به رکود سیاسی کنونی پایان می‌دهد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: «حاضران در این جلسه بر اهمیت تداوم تلاش‌ها برای یافتن راهی جهت برون‌رفت از بحران سیاسی تاکید کردند و از همه احزاب و نیروهای ملی خواستند که منافع ملت عراق با به منافع خود ترجیح داده و با (نقشه راهی) پیش بروند که به آن مقصود می‌رسد».

این بیانیه، ایجاد تحول در روند سیاسی و حرکت به سمت گام‌های عملی برای تشکیل دولت و برآوردن خواسته‌های مردم عراق را هدف اصلی که باید همه احزاب عراقی برای آن تلاش کنند، توصیف کرد.

چارچوب هماهنگی همچنین افزود:‌«ائتلاف‌های حاضر در جلسه، بر لزوم تسریع در توسعه خطوط کلی نقشه راه و شروع فوری گفت‌وگو با همه نیروهای سیاسی و نشستن بر سر میز مذاکرات به منظور تفاهم برای تقویت روند دموکراتیک، محافظت از آن در برابر هرج و مرج و بازگرداندن اعتماد شهروندان عراقی به نظام سیاسی موجود تاکید کردند».

پیش از این، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق تأکید کرد که چارچوب هماهنگی، مخالف بن‌بست سیاسی و نادیده گرفتن منافع عراق است. (جزئیات بیشتر)                       

در سایه انتخاب راه سوم توسط بسیاری از نمایندگان (یعنی عدم شرکت در جلسه)، پارلمان عراق مثل روز شنبه گذشته در تحقق بخشیدن به شرط حضور دو سوم نمایندگان در جلسه انتخاب رئیس‌جمهور ناموفق ماند و نتوانست این مأموریت مهم را که در حیطه اختیاراتش بود، انجام دهد».

با وجود مخالفت و غیبت بسیاری از نمایندگان، ائتلاف سه‌گانه همچنان اصرار دارد که می‌تواند به تنهایی جلسه را برگزار و رئیس‌جمهور را انتخاب کند. این در حالی است که گفته می‌شود تعداد نمایندگان حاضر در جلسه روز چهارشنبه، حتی از حاضرین در جلسه روز شنبه نیز کمتر بوده‌اند.

 جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید


سه شنبه 30 فروردین 1401 - 11:12:22