اعتراض عراقی‌ها به منع واردات مواد غذایی از گذرگاه شلمچه +فیلم

یک شنبه 21 فروردین 1401 - 13:1:3

تهران- الکوثر: معترضان به منع ورود برخی مواد غذایی از گذرگاه های میانی و جنوبی عراق، شنبه شب در دروازه‌های شلمچه در بصره تجمع کرده و بازگشایی این گذرگاه را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، صدها معترض در مسیرهای استان بصره نزدیک گذرگاه شلمچه و راه های منتهی به آن در اعتراض به بسته ماندن این معبر به روی برخی مواد غذایی در بحبوحه افزایش قیمت ها، تجمع کردند.

معترضان از دولت مرکزی عراق خواستند این گذرگاه را برای ورود مواد غذایی و کالاهای اساسی باز کند و آنچه «سیاست ادامه گرسنه نگهداشتن استان های جنوبی و معیارهای دوگانه درباره گذرگاه ها» خواندند را با سر دادن شعارهایی، محکوم کردند.

آنچه درباره گذرگاه شلمچه مطرح است، ممانعت از ورود برخی کالاهای اساسی مثل سیب زمینی و موافقت با واردات برخی محصولات کشاورزی مانند «کیوی» و «پیاز» است که معترضان می گویند نیاز مردم این استان ها این قبیل محصولات نیست.

برخی فعالان اجتماعی استان بصره، در سه روز گذشته با تصویربرداری مستقیم از مرز شلمچه، مدعی بسته بودن مرز شلمچه نبودند بلکه اعتراض آنها بر ممنوعیت ورود کالاهای اساسی از این مرز و اجازه ورود همین کالاها از مرزهای واقع در اقلیم کردستان عراق است.

یکی از همین فعالان اجتماعی به نام «ابوعلی» در ویدئوهایی که اخیرا از مرز شلمچه گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده گفته است: «فقط کیوی، لیمو و پیاز، اجازه ورود از مرز شلمچه دارد اما واردات مواد غذایی مانند سیب زمینی، بادمجان، هویج و غیره، ممنوع است. آیا با کیوی می‌توان غذا پخت؟»

بیانیه هیات کل گمرک‌های عراق حاکی است، «شاکر الزبیدی مدیرکل گمرک‌های عراق بر اساس دستورالعملی از مراکز گمرکی خواست تا اقدامات لازم برای ورود محصولات کشاورزی با هدف تامین نیاز بازار داخلی، تسهیل و کالاها به داخل عراق برای مقابله با افزایش قیمت‌ها انجام شود.»

با این وجود، طی روزهای گذشته، برخی اهالی بصره در مخالفت با اعمال تبعیض در واردات از گذرگاه‌ها برای برپایی تظاهرات اعتراضی فراخوان داده‌اند و اعتراض ها به عدم اجرای این بخشنامه ها همچنان به ویژه در استان های جنوبی عراق ادامه دارد.

پیشتر، جمعی از نمایندگان استان‌های جنوبی عراق در پارلمان، روز پنجشنبه مهلت سه روزه برای دولت به منظور گشایش مجدد گذرگاه شلمچه برای واردات مواد غذایی تعیین کردند.

پنح تن از نمایندگان استان بصره در مجلس عراق، جمع آوری امضا را در پارلمان برای بازگشایی گذرگاه مرزی شلمچه طی مهلت مقرر آغاز کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها می‌گوید با وجود ممانعت از واردات کالاهای اساسی از مرز شلمچه، ورود همین کالاها از طریق گذرگاه‌های مرزی واقع در اقلیم کردستان عراق به روال طبیعی، صورت می‌گیرد و با کامیون‌ها به استان‌های جنوب و مرکز عراق حمل می‌شود و گرانتر به فروش می رسد، امری که موجب افزایش کم سابقه قیمت‌ مواد غذایی در این مناطق در ماه رمضان شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

برای دیدن سایر ویدئوها اینجا کلیک کنید


یک شنبه 21 فروردین 1401 - 12:15:40

دسته بندی :