نگاهی به امادگی مردم نیجریه برای ماه بندگی خدا

پنج شنبه 11 فروردین 1401 - 12:41:24
نگاهی به امادگی مردم نیجریه برای ماه بندگی خدا

ماه مبارک رمضان در بین مسلمانان نیجریه از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است به طوری که مردم این کشور مانند نوروز ایرانیان یک  هفته  قبل از شروع این ماه پر برکت خانه های خود را تمیز می کنند و برای خریدن لباس  به بازار می روند و رنگ تازه  ای به زندگی خود میبخشند.

به گزارش شبکه جهانی الکوثر _تهران: کشور نیجریه که دارای بیشترین اداب و رسوم قوم و قبیله ای در قاره  افریقا شناخته می شود علاوه بر مذهب رسمی خود که مسیحیت هست مذاهب و قوم های متخلفی را در خود جای داده که دین اسلام هم از این مذاهب بی نصیب نیست و در شمال نیجریه مسلمانان بیشتری نسبت به مناطق جنوبی این کشور زندگی می کنند.

با شروع رویداد های مذهبی اسلامی نیز مردم مسلمان شمال نیجریه خود را برای این مراسمات و رویداد ها که می توان به ماه مبارک رمضان اشاره کرد اماده می کنند.

ماه رمضان و ایین های سنتی آن در شهر های نیجریه

ابراهیم هادی از دانشجویان مقیم شهر اصفهان در مورد ایین و مراسمات سنتی مسلمانان نیجریه در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ماه مبارک رمضان در بین مسلمانان نیجریه از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است به طوری که مردم این کشور مانند نوروز ایرانیان یک  هفته  قبل از شروع این ماه پر برکت خانه های خود را تمیز می کنند(خانه تکانی) و برای خریدن لباس  به بازار می روند و رنگ تازه  ای به زندگی خود میبخشند.

وی افزود: مسلمانان قبل از شروع ماه رمضان سعی می کنند لوازم خانه و  و ساختار زندگی خود را جدید کرده و تغییر دهند.

این دانشجوی نیجریه ای مقیم ایران تاکیدمیکند: یک رسم خیلی معروفی که در شهر های شمال نیجریه اجرا می شود (تفسیر قرآن ) هست ، به این منظور که مسلمانان سعی می کنند زندگی خود را معنوی تر جلوه دهند و بعد از خواندن نماز در مساجد و خانه های خود شروع به نفسیر قرآن می کنند و این سنت شباهت زیادی با شب های احیا دارد.

ابراهیم هادی اضافه کرد: مراسمات مذهبی مسلمانان ویژه  ماه مبارک رمضان بیشتر در شهر های کانو،ایبادان،زامپارا و سوکوتو اجرا می شود.

وی اضافه کرد: رسم دید و بازدید اهمیت فراوانی در بین مسلمانان نیجریه دارد و آنها در هر شرایطی برای تبریک ماه رمضان به دیدن اقوام و خویشاوندان خود میروند.

سنت تاتشه در بین مسلمانان نیجریه در ماه رمضان

این دانشجوی نیجریه ای  مقیم ایران ادامه می دهد: در ماه مبارک رمضان سنت طنز پردازی و اجرای حرکات نمایشی و خنده دار که به تاتشه معروف است در مناطق متخلف شهر به صورت خیابانی و منزل به منزل طرفداران زیادی در بین مسلمانان دارد .

ابراهیم هادی ادامه داد: این سنت به صورت هست که گروهی از طنز پردازان شهر به خانه های مسلمانان می آیند و با اجرای مراسمات خنده دار به زندگی انان رنگ شادی میبخشند و از مسلمانان عیدی میگیرند.

طبل نوازی کودکان و نوجوانان در ماه مبارک رمضان

رحیم هادی از دیگر دانشجویان نیجریه ای ساکن ایران در این گفت و گو اظهار داشت: در ماه رمضان گروهی از نوجوانان و کودکان برای بابیدار کردم مردم در سحر شروع به طبل نوازی  می کنند که این سنت هم ریشه قدیمی و باستانی در بین مسلمانان نیجریه دارد.

وی افزود:اجرای مراسم طبل نوازی و گروه سرود در مساجد مختلف نیجریه در ماه مبارک رمضان هم از دیگر برنامه مردم مسلمان این کشور است.

گزارش از عیسی صادقی


پنج شنبه 11 فروردین 1401 - 12:39:55

دسته بندی :