کابل‌های اینترنت، مقدمه عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو

شنبه 14 اسفند 1400 - 14:11:27
کابل‌های اینترنت، مقدمه عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو

تهران- الکوثر: مجله اکونومیست از برقراری خط اینترنت پرسرعت بین رژیم صهیونیستی و عربستان برای نخستین بار خبر داد؛ موضوعی که حتی رسانه های غربی آن را مقدمه ای برای عادی سازی روابط ریاض - تل آویو تعبیر کرده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اکونومیست نوشت این اقدام گامی برای شکستن انحصار خدمات اینترنت در منطقه به شمار می رود چه تا پیش از این همه خطوط اینترنت بین اروپا و آسیا،  از کانال سوئز و با دور زدن مسیر طولانی آفریقا می گذشتند. 

با همه این اوصاف اما رسانه انگلیسی اکونومیست این را هم فاش کرده که رژیم صهیونیستی این اقدام را مقدمه زمینه سازی برای عادی سازی روابط با ریاض ارزیابی می کند.

 در حالی که به گفته مقامات مصری ، درحال حاضر انتقال  بیش از 90 درصد از داده های اینترنتی بین این دوقاره از  طریق مصر صورت می گیرد، به نظر می رسد در  پرژه جدید گوگل برای خطوط اینترنت، مصر حذف می شود. 

گزارشهای محلی حاکی است پروژه جدید گوگل برای خطوط اینترنت شامل برقراری دو کابل دریایی از فرانسه تا هند است که به بهبود سرعت اینترنت و همچنین کاهش هزینه انتقال داده ها بین اروپا و آسیا منجر می شود ، این پروژه که شرکت گوگل با همکاری تلکام ایتالیا آنرا تا سال 2024 اجرا می کند، درعین حال " به شکل گیری یک گروه هم‌پیمانی جدید بین رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس" کمک می کند.

براساس این گزارشها تل آویو این پروژه –معروف به طرح بلو رامان- را بسیار بیش از یک پروژه انتقال داده صرف، ارزیابی می کند چه اشغالگران صهیونیستی امیدوارند این اقدام برای آب کردن یخ دیپلماسی در منطقه منشا اثر واقع شود.

این گزارش به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی –که نامش فاش نشده- می نویسد: بیش از هفت دهه است که مسیرهای تجاری و شبکه های ارتباطی در منطقه تاکنون بدون مشارکت و حضور رژیم طراحی واجرا شده اند و این اولین بار است که پس از شکل گیری رژیم صهیونیستی ، این رژیم بخشی از پروژه های زیرساختی منطقه قرار می گیرد.  

در پروژه مذکور خطوط اینترنتی پرسرعت از دو کابل جداگانه تشکیل شده اند که یکی از آنها به بندر عقبه اردن و دیگری به شهر ایلات در سرزمینهای اشغالی می رسد.  

 بر خلاف امارات و بحرین که اولین کشورهایی بودند که به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداختند، ریاض روابط دیپلماتیک علنی با رژیم صهیونیستی ندارد.
به نوشته اکونومیست، سعودیها که تمایل دارند کابل اینترنت مذکور را در شهر به اصطلاح هوشمند نیوم این کشور داشته باشند ، همچنان سکوت اختیار کرده و هنوز اظهار نظری علنی دراین زمینه نداشته اند.

این گزارش همچنین می افزاید:" یوعاز هندل"وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی ، شبکه خطوط اینترنت جدید در خاورمیانه را نسخه قرن ۲۱ جاده ابریشم ارزیابی می کند که به ادعای وی می تواند کشورهایی را که تا همین چند وقت اخیر با هم دشمن بوده اند به یکدیگر پیوند دهد.  
از سوی دیگر ولیعهد عربستان محمد بن سلمان اخیرا در مصاحبه با مجله امریکایی "د آتلانتیک " –که خبرگزاری واس عربستان روز پنجشنبه آن را منتشر کرد- اعلام کرد که کشورش رژیم صهیونیستی را نه به دیده "یک دشمن" بلکه به عنوان  یک "هم پیمان احتمالی "می نگرد.

 همچنین عربستان اخیرا در یک اقدام بی سابقه،  به هواپیماهای مسافربری خطوط هوایی بحرین و امارات به مقصد سرزمینهای اشغالی،  اجازه عبور از آسمان ریاض را داده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 14 اسفند 1400 - 14:11:21