رای دادگاه فدرال عراق درباره پرونده ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری

چهار شنبه 11 اسفند 1400 - 9:49:20
 رای دادگاه فدرال عراق درباره پرونده ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری

تهران - الکوثر : دادگاه فدرال عراق امروز رای خود را درباره تصمیم هیئت رئیسه پارلمان این کشور درباره ثبت نام مجدد از نامزدهای پست ریاست جمهوری عراق اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر سال گذشته که نیروهای سیاسی نتوانسته‌اند با تشکیل دولت موافقت کنند با بحران سیاسی مواجه است.

پارلمان عراق دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد، مهلت نام نویسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور پایان یافته است، اما درپی ارائه  شکایتی از سوی چند نماینده ضد «هوشیارزیباری» نامزد حزب دموکرات کردستان عراق به اتهام فساد دادگاه عالی عراق  با بررسی این شکایت حکم به رد نامزدی زیباری داد و به مدت سه‌ روز نام‌نویسی مجدد برای نامزدهای جدید را آغاز کرد .

به گزارش الفرات نیوز، دادگاه فدرال عراق در جلسه امروز سه شنبه تصمیم هیئت رئیسه مجلس برای ثبت نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری را غیرقانونی دانست.

دادگاه فدرال عراق تأکید کرد، ثبت نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری در صورتی قانونی خواهد که مجلس نمایندگان در مقام منبع مشروعیت و قانون گذاری در کشور آن را تصویب کند و اعلام کرد، اختیار قانونی تصمیم گیری در این باره با مجلس و نه هیئت رئیسه مجلس است.

قرار بود مجلس عراق در جلسه هفدهم بهمن گذشته به انتخاب یکی از نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری رای دهد اما به دلیل عدم حضور بیشتر فراکسیون‌های سیاسی، این جلسه برگزار نشد.

محمد الحلبوسی پس از ناکامی در برگزاری جلسه برای این منظور، تصمیم گرفت از نامزدهای تصدی این پست ثبت نام مجدد به عمل آورد. باسم خشان نماینده عراقی، به این موضوع اعتراض کرد و آن را خلاف قانون اساسی دانست و به دادگاه فدرال شکایت کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 11 اسفند 1400 - 9:49:12

دسته بندی :