حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران نوروزی است

یک شنبه 24 بهمن 1400 - 11:21:24
حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران نوروزی است

تهران- الکوثر: رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: آماده میزبانی از زائران نوروزی حرم مطهر رضوی از مبدا تا مبدا هستیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از آستان‌نیوز، عبدالحمید طالبی در آئین افتتاحیه دوره دانش‌افزایی «فرهنگ میزبانی و ادب حضور» که با حضور آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان نهادها، سازمان‌ها، اصناف و مجموعه‌های خدمتگزار امر قدسی زیارت در محل سالن همایش‌های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد فرخنده ابن الرضا حضرت جواد الائمه(ع) گفت: امسال تعطیلات نوروز ویژگی خاصی دارد.
وی ادامه داد: طی جلسات مستمر و گزارش‌هایی که از زائرین دهه پایانی ماه صفر دریافت شد، بسیاری از زائران از گران فروشی‌های اطراف حرم مطهر و هتل‌ها و زائر سراها گلایه‌مند بودند که از همین رو سند راهبردی در شورای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ارائه شده است تا این مشکلات مرتفع شود.

شعار نوروز امسال: «همه خادم الرضائیم؛ میزبانی کریمانه و عهد جاودانه»

طالبی تصریح کرد: شعار امسال نوروز «همه خادم الرضائیم؛ میزبانی کریمانه و عهد جاودانه» انتخاب شد.
وی با بیان اینکه فرهنگ میزبانی در معارف اسلامی و کلام ائمه معصومین(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) مورد تاکید است، گفت: ما ایرانی‌ها به میزبانی گرم و صمیمی مشهوریم و امیدواریم با مدیریت مسئولان و عنایت حضرت رضا(ع) با برنامه‌ها و اقداماتی که برای استقبال از زائران تدارک دیده شده است، بتوانیم به نحو احسن از زائران علی بن موسی الرضا(ع) میزبانی کنیم. 
طالبی ادامه داد: یکی از اقداماتی که برای تکریم زائران صورت گرفته است، تدوین سند زیارت مطلوب از مبدا تا مبدا است که تمامی مباحث زیارت اعم از فراهم‌سازی شرایط مطلوب برای زیارت، گسترش فرهنگ زیارت و آثار و برکات آن، جلب و سازماندهی مشارکت‌های مردمی و... را در بر می‌گیرد.
وی با اشاره به اصول حاکم بر فعالیت‌های تعطیلات نوروز گفت: معرفت‌افزایی با موضوع زیارت، جایگاه امام رضا(ع)، جایگاه خادم و توجه به منظومه خادم، زائر و مجاور با محوریت امام رضا(ع) با میزبانی شادی و نشاط مومنانه و.... برخی از اصول حاکم بر برنامه‌های نوروزی است.
این مقام مسئول تصریح کرد: باید از مبدا تا مبدا زائران اقدامات نوآورانه و تحولی لحاظ شود، از آنجائی که زائران نوروزی اغلب با خانواده به مشهد مقدس سفر می‌کنند و احتمال حضور زائران غیر ایرانی نیز وجود دارد، باید با هم افزایی و مشارکت‌های مردمی تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی «فرهنگ میزبانی و ادب حضور» گفت: این دوره‌ها در سه جلسه به تبیین معارف رضوی، شیوه انتقاد و کسب و رزق روزی حلال در فرهنگ زیارت می پردازد.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی یکی از دغدغه‌های نوروزی را توجه به مسئله حجاب دانست و گفت:  به تازگی اتاق‌های تشرف با عنوان «ادب حضور» در ورودی‌های حرم مطهر رضوی افتتاح شده است که در این اتاق‌ها زائران با آداب و مناسک زیارت آشنا می‌شوند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 24 بهمن 1400 - 11:20:35