در کارها از خدا یاری بخواهید

یک شنبه 19 دی 1400 - 17:3:54
در کارها از خدا یاری بخواهید

خداوند در آیاتی متعدد از قرآن کریم بر این موضوع که مومنان حل مشکلاتشان را از خدا طلب کنند تاکید کرده است که یکی از این آیات، آیه 80 سوره الاسراء است.

تهران- الکوثر:  در آیه 80 سوره الاسراء می خوانیم: 

وَ قُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنْک سُلْطناً نِّصِیراً

ترجمه:

و بگو که بارالها مرا (همیشه به هر جا روم به مکّه یا مدینه یا عالم قبر و محشر) به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عطا فرما.

نکته ها و اشاره ها:

۱. این آیه به سه عامل پیروزی اشاره کرده که از روح ایمان و توحید سرچشمه می گیرد؛ یعنی ورود صادقانه به کارها، خروج صادقانه از کارها و یاری الهی.
۲. لازم است پایه ی اصلی هر کاری بر صداقت، راستی و درستی باشد و این خط تا پایان کار حفظ شود تا پیروزی به بار آورد و گرنه اگر ورود به کار بر اساس دروغ و نیرنگ باشد و یا راستی تا پایان ادامه نیابد، در نهایت سبب شکست می شود.
۳. در این آیه اشاره شده که پیامبر صلی الله علیه و آله و هر انسان دیگری نیازمند امداد الهی در کارهاست و امداد الهی شامل دلایل و منطق نیرومند، دوستان جانباز، اراده ی قوی، فکر روشن و سلطه ی الهی است. آری؛ این تکیه بر خدا و قطع وابستگی از غیر خداست که نیرویی معنوی به انسان می بخشد و او را در کارها پیروز می کند.
۴. هر چند این آیه خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله است و برخی مفسران آن را در موارد خاصی هم چون ورود به مدینه محدود کرده اند، اما آیه مفهوم وسیعی دارد و در حقیقت وظیفه ی همه ی مسلمانان را بیان می کند، و اگر مسلمانان به این سه توصیه ی قرآن و سه عامل پیروزی توجه کرده بودند و با صداقت وارد کارها می شدند و تا آخر ادامه می دادند و به نیروی الهی اعتماد می کردند و به دشمن وابسته نمی شدند، نیرویی معنوی می یافتند که بر هر دشمنی پیروز می شدند.

آموزه ها و پیام ها:

۱. لازم است خط اصلی مسلمانان از آغاز تا فرجام کارها بر اساس صداقت و درستی باشد.
۲. راستی، پایداری صادقانه، تسلّط و یاری در کارها را از خدا بخواهید (که این ها عوامل پیروزی است).


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 19 دی 1400 - 17:3:14

دسته بندی :