خرید تسلیحاتی کلان مصر از آلمان

یک شنبه 5 دی 1400 - 10:19:57
خرید تسلیحاتی کلان مصر از آلمان

تهران- الکوثر: در آخرین روزهای صدراعظمی آنگلا مرکل، دولت ائتلافی دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات معامله تسلیحاتی کلانی به حجم حدود ۵ میلیارد یورو را به تصویب رساند. مصر مقصد صادرات سه کشتی جنگی و ۱۶ سامانه پدافند هوایی آلمان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ائتلاف بزرگ دولت پیشین آلمان میان احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات‌ها در هشتم دسامبر به پایان رسید. اما در طول ۹ روز پیش از آن صادرات تسلیحات به حجم حدود ۵ میلیارد یورو به تصویب رسید.

بدین گونه در سال جاری رقمی بالغ بر ۹ میلیارد و ۴۳ میلیون یورو مجوز صدور اسلحه در آلمان صادر شد که یک رکورد بوده است.

به گزارش دویچه وله، حائز اهمیت است که بخش اعظم مجوز صدور تسلیحات در سال جاری مربوط به مصر است؛ کشوری که در چندین مناقشه، از جمله جنگ یمن و مناقشه لیبی درگیر است و نقض حقوق بشر در این کشور مورد انتقاد نهادهای بین‌المللی است و این امر قاعدتا باید مانع از معامله تسلیحاتی به این حجم می‌شده است.

رقم دقیقی که مورد تصویب دولت در آخرین روزها قرار گرفته ۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون یورو است که در قبال آن آلمان متعهد است سه کشتی جنگی و ۱۶ سامانه پدافند هوایی به مصر تحویل دهد.

نکته حائز اهمیت دیگر اما اینجاست که اولاف شولتس در زمان تصویب این معامله، معاون صدراعظم آلمان و وزیر دارایی بوده و امروز صدراعظم آلمان است. پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد دولت مرکل، یک روز پیش از ادای سوگند اولاف شولتس در مقام صدراعظم، تصویب صادرات تسلیحات در دولت را به اطلاع پارلمان بوندستاگ آلمان می‌رساند، بدون آن‌که رقم این معامله را ذکر کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 5 دی 1400 - 10:19:48