دوز سوم چه واکسنی بزنیم؟

دو شنبه 22 آذر 1400 - 11:8:31
دوز سوم چه واکسنی بزنیم؟

تهران- الکوثر: از میان پنج واکسن ایرانی در سبد واکسیناسیون کشور، به جز برکت و فخرا که پلتفرم مشابه سینوفارم دارند، سه واکسن دیگر یعنی پاستوکووک، اسپایکوژن و کووپارس با پلتفرم‌های متفاوت می‌توانند به‌ عنوان واکسن‌های متفاوت در دوز سوم مورد استفاده قرار بگیرند که تنها برکت و پاستوکووک پلاس به‌ عنوان واکسن یادآور مجاز به تزریق اعلام شده‌اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تزریق دوز سوم واکسن کووید-۱۹ برای افراد بالای ۴۰سال، به شرط فاصله زمانی سه تا چهار ماهه از تزریق دوز دوم، در حالی آغاز شده که با وجود توصیه وزارت بهداشت مبنی بر تزریق همان واکسن‌های دوز اول و دوم باز هم برخی به‌ دنبال واکسن‌هایی با برندهای دیگرند تا سناریوی کمیاب‌شدن آسترازنکا برای تزریق دوز اول واکسن تکرار شود. حالا خبرهایی که از مراکز واکسیناسیون به گوش می‌رسد حکایت از مراجعه تعداد زیادی از افراد برای تزریق واکسن آسترازنکا دارد؛ با این تصور که ایمنی بیشتری به فرد می‌دهد.

تزریق دو دوز واکسن کرونا در کشور روند مناسبی را طی می‌کند و بر اساس آمار وزارت بهداشت، نزدیک به ۸۰درصد جمعیت بالای ۱۲سال حداقل یک دوز واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند. در شبانه‌روز اخیر، بیش از ۱۰۱هزار دوز واکسن برای نوبت اول و بیش از ۲۲۰ هزار دوز برای نوبت دوم تزریق شده است و سهم دوز سوم ۲۲۶هزار دوز بوده است. از چهاردهم مهر هم با آغاز تزریق دوز سوم بر اساس همان اولویت‌های گروه‌های پرخطر، تاکنون بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز تزریق شده است. با گسترس شیوع اومیکرون در ۶۹ کشور جهان، تزریق دوز سوم با گذشت سه تا شش ‌ماه از ترزیق دوز دوم واکسن، ضروری اعلام شده است؛ دوز سوم یا تقویتی واکسن در افراد دریافت‌کننده دو دوز واکسن کرونا، با هدف بهبود ایمنی ناشی از دو دوز قبلی تزریق می‌شود و کمک می‌کند تا در طولانی‌مدت محافظت و ایمنی در برابر نوع شدید کووید-۱۹ ایجاد شود. به استناد مطالعات انجام‌شده درباره کارایی دوز سوم بر بدن، افراد دریافت‌کننده این واکسن نسبت به آنها که حداقل پنج ‌ماه از تزریق دوز دوم‌شان گذشته، ۹۳درصد خطر کمتری برای بستری‌شدن به‌ دلیل ابتلا به کرونا دارند. همچنین شدت بیماری و خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا در افرادی که دوز سوم را دریافت کرده‌اند به‌ ترتیب ۹۲ و ۸۱ درصد کمتر اعلام شده است. در این میان کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا تزریق دوز سوم برای گروه سنی بالای ۱۸سال را هم تصویب کرده و حالا افراد بالای ۴۰سال به‌ ترتیب دیگر گروه‌های سنی در اولویت تزریق قرار خواهند گرفت. تزریق دوز سوم برای تمامی واکسن‌ها توصیه می‌شود؛ در حالی‌ که عده‌ای تصور می‌کنند، تزریق دوز سوم تنها برای دریافت‌کنندگان سینوفارم است؛ واکسنی که بیشترین سهم را در واکسینه‌کردن جمعیت کشور داشت. در حالی‌ که بر اساس اعلام متخصصان نظام سلامت، تزریق دوز سوم برای واکسن‌های آمریکایی هم توصیه شده است، تنها تفاوت در فاصله زمانی بین دریافت دوز دوم و سوم واکسن است. این فاصله زمانی برای سینوفارم سه تا چهار ‌ماه و برای فایزر پنج تا شش ‌ماه اعلام شده است. گفته می‌شود اختلاف چندانی در مدت زمان کم‌شدن اثربخشی آنها وجود ندارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 22 آذر 1400 - 11:8:22