هشتم جمادی الاول ؛ سالروز درگذشت شيخ محمد عبده عالم و مبارز اسلام‏ گرای مصری

یک شنبه 21 آذر 1400 - 16:32:44
هشتم جمادی الاول ؛ سالروز درگذشت شيخ محمد عبده عالم و مبارز اسلام‏ گرای مصری

تهران - الکوثر : شيخ محمد بن عبده بن حسن خيراللَّه مصری، مفتی ديار مصر، معروف به عبده در اواسط قرن سيزدهم به دنيا آمد. وی كه داراي هوشی سرشار بود، پس از تحصيل علوم اوليه، در دانشگاه الازهر، به شاگردی سيدجمال الدين اسدآبادی نشست و منطق و كلام و فلسفه را از او آموخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شيخ محمد عبده، گوی سبقت را از ديگر شاگردان ربود و مورد توجه خاص سيدجمال الدين واقع گرديد. بعدها به علت شركت در جريانات سياسي به سوريه تبعيد شد و از آن جا به پاريس رفته و با سيدجمال الدين ملاقات نمود. از آن پس راهي مصر گرديد و مفتي آن ديار شد.

شيخ محمد عبده به همراه سيدجمال الدين اسدآبادی، عالم اسلام را محتاج پاره ‏اي اصلاحات مي‏دانست و در قطع دست استكبار انگلستان مي‏كوشيد. 

عبده مانند سيد جمال در پي آن بود كه ثابت كند اسلام توانايى دارد كه به صورت يك مكتب و يك ايدئولوژي، راهنما و تكيه ‏گاه انديشه‏ ي جامعه‏ ي اسلامي قرار گيرد و آن‏ها را به عزت دنيايى و سعادت اخروي برساند.

از اينرو، سعي داشت، فلسفه ‏هاي احكام دنيايى و اجتماعي اسلام از قبيل نماز، روزه، حج، زكات و انفاق تبيين و استحكام اصول اخلاقي اسلام را روشن نمايد.

عبده با سيد جمال در دو جهت اختلاف نظر داشت: يكي اين كه سيد جمال، انقلابي فكر مي‏كرد و عَبدُه، طرفدار اصلاح تدريجي بود. ديگر اين كه سيد، مبارزه با استبداد و استعمار را در رأس برنامه ‏هاي خود قرار داده بود و معتقد بود اول بايد ريشه‏ ي اين اُمُ‏ الفساد را كَند و دور انداخت ولي عبده، آموزش و تربيت ديني جامعه را مقدم بر آموزش و پرورش سياسي مي‏دانست.

از اين انديشمند و مبارز مسلمان مصري آثاري به جاي مانده است كه اصلاحُ المَحاكمِ الشَّرعية و تفسير القرآن، از آن جمله اند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 21 آذر 1400 - 16:31:21