چاینا دیلی:

لغو تحریم‌ها کلید احیای توافق با ایران است

چهار شنبه 10 آذر 1400 - 17:49:47
لغو تحریم‌ها کلید احیای توافق با ایران است

تهران- الکوثر: روزنامه چاینادیلی چاپ چین در گزارشی درباره آغاز مجدد مذاکرات وین  نوشت که با از سرگیری مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران، مشخص شد که هم ایران و هم آمریکا تمایل دارند به این توافق برگردند.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این گزارش آمده است: پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در سال 2018 و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، این توافق که به سختی حاصل شده بود، با تنفس مصنوعی به حیات خود ادامه داد. این گفتگو‌ها که از روز دوشنبه (8 آذر)، در وین دوباره آغاز شد، نشان دهنده این است که طر‌ف‌های درگیر این توافق امیدوارند که بتوانند به این بن بست پایان دهند. برای اینکه بتوان به این بن بست پایان داد همه طرف‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند و به خواسته‌ها و نگرانی‌های طرف مقابل توجه کرده تا بتوانند به مذاکرات ادامه داده و به توافق دست یابند.

چاینا دیلی در گزارش خود عنوان کرد که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران خواسته‌هایی را برای احیای توافق هسته‌ای، از جمله لغو تمامی تحریم‌های آمریکا و مکانیسم راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها، همچنین تضمین‌هایی از سوی واشنگتن مبنی بر عدم نقض توافق ازطرف دولت‌های آینده آمریکا تعیین کرده است؛ بنابراین آمریکا به عنوان مقصر نابودی توافق اولیه، باید تمام تحریم‌ها علیه ایران و اشخاص ثالث را لغو کند تا حسن نیت خود را نشان دهد. همچنین ایران به نوبه خود باید به طور جامع به چارچوب تعهداتی که در توافق 2015 با آن موافقت کرده، بازگردد.

چاینادیلی معتقد است که لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به عنوان سنگ محکی برای سنجش صداقت دولت آمریکا در پیوستن مجدد به توافق برجام باشد. همچنین می‌تواند به کاهش تنش‌ها بین واشنگتن و تهران کمک کند و حتی ممکن است آمریکا به منظور کاهش قیمت نفت و کاهش تورم در این کشور، بخواهد توجه ایران را بر سر قیمت‌های جهانی نفت خام جلب کند.

این روزنامه در ادامه به نقش چین در این مذاکرات اشاره کرد و نوشت: «چین به عنوان طرف مذاکرات ایران همواره متعهد به حفظ توافق جامع هسته‌ای ایران بوده و به طور فشرده با روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات وین در ارتباط و هماهنگ بوده است.»

چاینا دیلی در انتها به گمانه زنی درباره نتایج مذاکرات پرداخت و اظهار داشت که تا زمانی که طرف‌های شرکت کننده در این مذاکرات با حسن نیت و روحیه سازنده وارد شوند، این امید وجود دارد که بتوانند به توافقی برسند. بنابراین، در این لحظه حساس، لازم است که همه طرف‌ها صمیمیت و انعطاف‌پذیری نشان دهند تا گفتگو‌ها بتواند ادامه پیدا کرده و به ثمر برسد. از سرگیری مذاکرات وین نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک هماهنگ است. این نشان دهنده اراده جمعی برای حفظ توافق است و با انتظارات مشترک جامعه بین المللی سازگار است. پس نباید این فرصت را با مخالفت و سازش ناپذیری یا خواسته‌های نامعقول هدر داد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


چهار شنبه 10 آذر 1400 - 17:49:32